• مقایسه دو سیستم چرخشی ریس و فلکس ماستر در حفظ آناتومی اولیه کانال در بلوک های رزینی با خمیدگی شدید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 330
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تنوع زیاد و عرضه روزافزون سیستم های موتوری چرخشی به بازار مصرف انتخاب سیستم مناسب برای درمان ریشه را مشکل ساخته است. هدف مطالعه حاضر مقایسه سیستم قدیمی تر فلکس مستر (flexmaster) با یک سیستم جدید به نام ریس (race) از نظر حفظ طول کارکرد، حفظ آناتومی اولیه کانال های خمیده ومیزان بروز خطاهای حین درمان می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی چهل عدد بلوک رزینی با زاویه خمیدگی 45 درجه و شعاع خمیدگی 2.5 میلیمتر تهیه و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند پس از تعیین طول اولیه کانال ها و رنگ آمیزی با متیلن بلو، فتوگرافی از بلوک ها تهیه گردید، آماده سازی کانال ها با سیستم های چرخشی فلکس مستر و ریس طبق دستور کارخانه های سازنده انجام شد. مجدداً طول کارکرد کانال ها اندازه گیری و تغییرات آن ثبت گردید. سپس کانال های آماده شده با ائوزین رنگ آمیزی و فتوگرافی مجدد از بلوک ها تهیه گردید تصاویر قبل و بعد از آماده سازی کانال ها روی هم قرار گرفتند و تغییرات دیواره کانال ها در نواحی مختلف بررسی گردید. آنالیز اطلاعات بدست آمده با آزمون های mann – whitney, t انجام شد.

    یافته ها: مقایسه میانگین جابه جایی کانال به طرف داخل و خارج در نواحی مختلف نشان داد که در اکثر نواحی مورد بررسی میانگین جا به جایی در گروه ریس بیشتر از گروه فلکس مستر می باشد که در دو ناحیه شامل دیواره خارجی مقطع b و دیواره داخلی مقطع  e(ناحیه اپیکال) اختلاف دو گروه معنی دار بود یعنی گروه ریس به طور قابل توجهی جا به جایی بیشتری ایجاد کرده بود. میانگین کاهش طول کارکرد در گروه ریس 0.54 میلیمتر و در گروه فلکس مستر 0.59 میلیمتر مشابه بود موارد ایجاد zip/elbow در گروه ریس 20% و در گروه فلکس مستر، 35% بود.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه سیستم چرخشی ریس در مقایسه با فلکس مستر در اکثر نواحی مورد بررسی تغییرات بیشتری در آناتومی اولیه کانال های رزینی با خمیدگی شدید ایجاد کرده بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها