• ارزیابی بالینی بازسازی ضایعات درجه iiفورکا در مولرهای فک پایین توسط bio-oss با و بدون پلاسمای غنی از پلاکت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 621
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: درگیری فورکا به تخریب انساج پریودنتال در ناحیه بین ریشه ای دندان های چندریشه ای اطلاق می گردد و روش های مختلفی برای درمان آن پیشنهاد می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه کاربرد و عدم کاربرد پلاسمای غنی از پلاکت همراه با ماده پیوندی bio-oss در بازسازی نسوج از دست رفته ضایعات درجه دو فورکا در مولرهای فک پایین انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، پنج نفر از مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد، که دارای درگیری فورکا درجه دو مولرهای فک پایین به صورت دوطرفه بودند تحت درمان قرار گرفتند. دندان مولر یک طرف نیز توسط ماده پیوندی bio-oss به همراه پلاسمای غنی از پلاکت و طرف مقابل توسط ماده پیوندی bio-oss به تنهایی تحت مداوا قرار گرفت. متغیرهای عمق پاکت و سطح چسبندگی در زمان عمل، یک و سه ماه پس از جراحی اندازه گیری و ثبت شدند. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون wilcoxon signed ranks تعیین گردید.

    یافته ها: میانگین کاهش عمق پاکت 1.5 و سه ماه پس از جراحی در ناحیه مزیال گروه مورد به ترتیب 1.67±2.4 و 2±3 میلی متر و در گروه شاهد 1.22±1 و 0.89±1.1 میلی متر بود. چسبندگی کلینیکی 1.5 و سه ماه پس از جراحی در ناحیه مزیال گروه مورد به ترتیب 0.54±1.6 و 0.44±1.8 میلی متر و در گروه شاهد 1±1.5 و 1.4±1.34 میلی متر بود.

    نتیجه گیری: کاربرد توام ماده پیوندی bio-oss به همراه پلاسمای غنی از پلاکت در مقایسه با کاربرد bio-oss به تنهائی اختلاف معنی داری در ترمیم ضایعات فورکای درجه دو نشان نداد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها