• ارزیابی اثر ضدباکتریایی و دوام اثر هیپوکلریت سدیم 2.5%، کلرهگزیدین 0.2% و آب مقطر جهت شستشوی کانال (in vitro)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 660
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: استفاده از یک ماده شستشودهنده در حین عمل پاکسازی و شکل دهی کانال جهت تمیز کردن و حذف مواد محرک لازم می باشد. هدف از این مطالعه تعیین و مقایسه تأثیر هیپوکلریت سدیم 2.5%، کلرهگزیدین 0.2% و آب مقطر به عنوان شستشودهنده های کانال بر کاهش تعداد کلنی باکتری انتروکوک فکالیس در دندان های خارج شده انسانی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی تعداد هشتاد دندان تک ریشه پس از آماده سازی کانال آنها توسط باکتری انتروکوک فکالیس آلوده گردیدند. سپس دندانها مطابق شرایط کلینیکی تا فایل شماره چهل، عمل تمیز کردن ناحیه آپیکال (filling) و تا شماره هفتاد عمل شکل دهی و مخروطی کردن کانال (flaring) انجام شد. و در حین عملflaring, filing  توسط بیست سی سی از محلولهای موردنظر شستشو گردید. در خاتمه با کن های کاغذی از کانال دندانها نمونه گیری به عمل آمد و به آزمایشگاه میکروبیولوژی جهت شمارش کلونی  (cfu)فرستاده شد. پس از شمارش اولیه کلنی دندان ها مجدداً یک هفته در انکوباتور قرار داده شد و پس از این زمان نمونه گیری مجدد انجام گردید. سپس نمونه ها توسط آزمون های duncan, kruskal – wallis مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که هیپوکلریت سدیم و کلرهگزیدین در کاهش میکروارگانیسم های داخل کانال بسیار مؤثرتر از آب مقطر است. (p.v<0.05)، اگرچه میانگین تعداد کلنی در هیپوکلریت سدیم 12.5 و در کلرهگزیدین 22.5 بود ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود.(p.v<0.799) ، نتایج حاصل از بررسی نمونه ها بعد از یک هفته نیز نشان دادند که گروه هیپوکلریت دارای میانگین تعداد کلونی 42.5 و کلرهگزیدین میانگین تعداد کلونی سی داشت. در نتیجه میانگین تعداد کلونی ها در هر دو گروه افزایش یافته و اختلاف آنها با نمونه های روز اول معنی دار بود. البته درصد افزایش در گروه کلرهگزیدین 33.3% و در گروه هیپوکلریت 240% بود. بررسی با آب مقطر همه ی چگونه دوام اثری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: این دو ماده قادرند هنگامی که در عمل تمیز کردن ناحیه آپیکال (filling) و عمل شکل دهی و مخروطی کردن کانال (flaring) به عنوان شستشودهنده کانال ریشه استفاده می شوند باکتری انتروکوک فکالیس را به طور چشمگیری از بین برده و تعداد کلنی را به حداقل برسانند در حالی که آب مقطر چنین توانایی را نشان نداد و میانگین تعداد کلونی بسیار بالاتری داشت. همچنین کلرهگزیدین دوام اثر بیشتری را نسبت به هیپوکلریت داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها