• مقایسه مقدار جیوه ادرار کودکان به دنبال انجام ترمیم های آمالگام در مطب و تحت بیهوشی عمومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 651
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در کودکانی که به دلائل مختلف جهت انجام درمان دندانپزشکی نیاز به بیهوشی عمومی دارند عمدتاً تعداد زیادی دندان در یک جلسه با آمالگام ترمیم می شود. هدف از انجام این مطالعه مقایسه مقدار جیوه ادرار به دنبال انجام ترمیم های آمالگام در کودکان تحت بیهوشی عمومی و مطب می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمائی بالینی تعداد سی کودک واجد شرایط (15 نفر واجد شرایط درمان تحت بیهوشی عمومی و15  نفر واجد شرایط درمان در کلینیک) انتخاب شدند. کلیه شرایط تحقیق برای دو گروه یکسان بود. ادرار صبحگاهی قبل، چهار روز بعد و 9-12 روز بعد از درمان جمع آوری، کدگزاری و جیوه آن توسط دستگاه اسپکترومتری جذب اتمی بخار سرد همراه با ملغمه سازی اندازه گیری شد. سپس یافته ها توسط نرم افزار کامپیوتری spss و با انجام آنالیزهای تی زوجی برای تعیین ارتباطات داخل گروه و آنالیز واریانس (anova) و آزمون duncan جهت ارتباطات بین گروه ها تحت بررسی آماری قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که میزان جیوه ادرار در هر دو گروه پس از درمان و در طی نمونه گیری های بعدی افزایش معنی داری داشت. (p<0.05)، همچنین میزان افزایش جیوه ادرار در گروه تحت درمان کلینیک نسبت به گروه درمان شده تحت بیهوشی عمومی در هر دو نمونه گیری بعدی به طور معنی داری بیشتر بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: جذب جیوه به دنبال ترمیم آمالگام زیر بیهوشی عمومی کمتر از جذب جیوه در مطب می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها