• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 534
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نگهداری فضاهای مربوط به محل دندانهای شیری که زودتر از زمان خود از دست رفته اند به دلایل مختلف از جمله حفظ فضای رویشی دندان دائمی جانشین، عدم تغییر وضعیت دندانهای مجاور و مقابل و گاه استفاده جهت تغذیه، ضروری می باشد. جهت حفظ فضا از دستگاه فضانگهدارنده استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی تبریز نسبت به فضا نگهدارنده ها می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، تحلیلی و مقطعی، میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی تبریز نسبت به فضانگهدارنده مورد بررسی قرار گرفت. حجم نمونه 151 نفر بود که به طور تصادفی از روی شماره نظام پزشکی و از بین چهارصد و پنجاه دندانپزشک شاغل در این شهر انتخاب و وارد مطالعه شدند. روش کار به صورت گردآوری اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه و شامل دو بخش ارزیابیهای آگاهی و نگرش بود. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری anova, chi square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: تعداد 103 نفر (70%) از دندانپزشکان مرد بودند. میانگین سن دندانپزشکان 33.32 سال بود. میانگین نمره کسب شده از سؤالات آگاهی برابر 5.32 از حداکثر نمره ده بود. میانگین نمره کسب شده در بخش نگرش 25.3 از حداکثر نمره چهل بود. تعداد 115 نفر (76.5%) از دندانپزشکان، کودکان زیر 12 سال را برای درمان دندانپزشکی می پذیرفتند، آنان گرچه نمرات بالاتری کسب کردند، اما از نظر آماری تفاوت معنی دار نبود. با افزایش سالهای پس از فارغ التحصیلی نمرات آنان کاهش می یافت که این امر از نظر آماری معنی دار بود. (p<0.05)

    نتیجه گیری: به نظر می رسد دندانپزشکان عمومی تبریز از نگرش مثبتی نسبت به درمان با فضا نگهدارنده ها برخوردار بودند اما سطح آگاهی آنان می تواند با استفاده از برنامه های بازآموزی مشخص و مناسبتر، برگزاری کارگاه و ارائه جزوات بهبود یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها