• بررسی مقایسه ای میانگین تعداد کلونی های کاندیدا آلبیکانس در بزاق افراد سیگاری و غیرسیگاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 519
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مصرف سیگار روی بزاق، باکتری ها و قارچهای دهان به خصوص کاندیدا که موجب کاندیدیازیس دهان می شود مؤثر است. هدف از این مطالعه بررسی میانگین تعداد کلونی های کاندیدا آلبیکانس در دهان افراد سیگاری و غیرسیگاری بر اساس یافته های کلینیکی و آزمایشگاهی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مورد-شاهدی دو گروه 36 نفره سیگاری و غیرسیگاری پس از معاینه مقدماتی و پرکردن پرسشنامه انتخاب شدند. بزاق افراد پس از مسواک زدن، با روش اسپیتینگ در لوله های استریل جمع آوری و به آزمایشگاه انتقال داده شد و پس از کشت بزاق آنها تعداد کلونی های رشد کرده قارچ کاندیدا شمارش گردید. سپس توسط آزمون t و ضریب همبستگی pearson تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین تعداد کلونی ها در گروه افراد سیگاری صد و چهل و در گروه غیرسیگاری 67.25 می باشد و این نشان می دهد که میانگین تعداد کلونی های کاندیدا در دهان افراد سیگاری به طور معنی داری بیشتر از گروه غیرسیگاری بود (p=0.01). همچنین اطلاعات به دست آمده نشان داد که بین تعداد سیگار مصرفی در روز و تعداد کلونی های کاندیدای رشد کرده ارتباط معنی داری وجود داشت. (r=0.346, p=0.039) در گروه افراد سیگاری با افزایش سن تعداد کلونی های کاندیدا افزایش می یابد. (r=0.346, p=0.039) همچنین در گروه غیرسیگاریها ارتباط معنی داری بین سن افراد و تعداد کلونی ها وجود نداشت. (r=0.039, p=0.822)

    نتیجه گیری: با استناد به نتایج این مطالعه می توان گفت که بین مصرف سیگار و رشد قارچ کاندیدا در دهان افراد ارتباط وجود دارد و افزایش استفاده از سیگار رشد قارچ کاندیدا را افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها