• مقایسه malpractice ارتودنسی دندانپزشکان عمومی و متخصص در پرونده های سازمان نظام پزشکی در سالهای 72-1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 571
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در سالیان اخیر تعداد شکایات مطرح شده در سازمان نظام پزشکی نسبتاً افزایش یافته است. برخی از این شکایات به malpractice اردتونسی که توسط دندانپزشکان عمومی و یا متخصص انجام می گرد مربوط می شود. هدف از این مطالعه مقایسه فراوانی malpractice ارتودنسی در بین دندانپزشکان عمومی و متخصص بر مبنای آرای صادره از شعب بدوی و تجدید نظر سازمان نظام پزشکی می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی و به روش اسنادی و پرونده های سنواتی شکایت از دندانپزشکان عمومی و متخصص در ارتباط با درمانهای ارتودنسی از سال 1372 شعب بدوی و تجدید نظر سازمان نظام پزشکی که مورد بررسی و صدور حکم قرار گرفته است انجام شد.

    یافته ها: از بین 54 پرونده شکایت ثبت شده در شعب بدوی و تجدیدنظر سازمان، 31 مورد مربوط به دندانپزشکان عمومی، 16 مورد متخصصان ارتودنسی، سه مورد متخصصان اطفال و چهار مورد دندانپزشکان تجربی بودند. 25 مورد از کل پرونده ها رای برائت و سه مورد توبیخ شفاهی، 22 مورد توبیخ کتبی دریافت کرده و چهار پرونده دندانپزشکان تجربی به محاکم قضائی ارجاع شده بود. از بین 31 دندانپزشک عمومی محاکم بدوی و عالی برای بیست نفر معادل 64.5% توبیخ کتبی با درج در پرونده و برای دو نفر برابر 6.5% توبیخ شفاهی و برای نه نفر حکم برائت صادر گردیده بود.

    نتیجه گیری: تعداد پرونده های موجود در سازمان در ارتباط با malpractice اردتونسی دندانپزشکان عمومی افزایش نسبتاً زیادی داشته است. پرونده های مربوط به malpractice ارتودنسی توسط دندانپزشکان عمومی که منجر به صدور رای محکومیت گردیده حدود 88% موارد را شامل می شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها