• بررسی تأثیر سمان رزینی چسبنده بر استحکام اتصال برشی آمالگام و کامپوزیت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 442
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

     

    زمینه و هدف: ترمیمهای ترکیبی آمالگام و کامپوزیت دارای مزایایی از جمله صرفه اقتصادی، زیبایی و استحکام در یک ترمیم، عدم نیاز به خارج کردن آمالگام و اعمال فشار به دندان است. اتصال مناسب دو ماده مذکور بر اطمینان انجام چنین ترمیمهایی می افزاید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی استحکام اتصال برشی بین دو ماده در شرایط استفاده از رزین باند شونده rely x-arc و بدون آن بود.

    روش بررسی: جهت انجام این مطالعه آزمایشگاهی، شصت عدد سیلندر آکریلی در قالبهای تفلون به ابعاد 25×33 میلی متر تهیه شد. در قسمت مرکزی هر سیلندر حفره مربع به ابعاد هشت میلی متر و عمق 2.5 میلی متر تعبیه گردید. نمونه ها به چهار گروه 15 تایی تقسیم شدند. در گروه یک پس از متراکم و برنیش کردن سطح آمالگام، قالب تفلون شیاردار دوقسمتی روی آمالگام و درون قالب تفلونی خارجی قرار گرفت و سپس رزین کامپوزیت درون فضای تفلون دای به آمالگام زیرین اضافه و کیور شد. در گروه دو بین آمالگام و کامپوزیت single bond, rely x-arc استفاده گردید. در گروههای سه و چهار پس از متراکم و برنیش کردن آمالگام، نمونه ها 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد نگهداری و سپس توسط فرز روی آنها به طور یکسان خشونت ایجاد گردید. در گروه سه بلافاصله کامپوزیت باند شد و در گروه چهار ابتدا از single bond و سپس rely x-arc استفاده و کامپوزیت باند گردید. مقدار نیروی برشی بین دو ماده توسط دستگاه dartec اندازه گیری و نتایج حاصله توسط آنالیز آماری anova دوطرفه در سطح اعتماد 0.95بررسی گردید.

    یافته ها: میانگین استحکام باند برشی برای گروههای یک تا چهار به ترتیب 8.25(±1.43) ,6.13(±2.35) ,8.74(±6.42) ,9(±2.77) مگاپاسکال به دست آمد. مقایسه میانگین استحکام باند برشی بین گروهها تفاوت آماری معنی داری بین گروههای مورد مطالعه نشان نداد.

    نتیجه گیری: کاربرد rely x-arc در فصل مشترک آمالگام و کامپوزیت اختلاف معنی داری در استحکام اتصال ایجاد نکرد. در عین حال توانست سبب افزایش میانگین استحکام باند 24 ساعته شود. این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها