• مقایسه کارایی دو دستگاه سخت کننده نوری qth, led در پلیمریزه کردن سمان رزینی دوال کیور موجود در زیر انله سرامیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 393
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سمانهای رزینی دوال کیور جهت چسباندن ترمیم های غیرمستقیم مانند اینله ها و انله های سرامیکی یا کامپوزیتی به کار می روند. هدف از این مطالعه مقایسه کارایی د ودستگاه سخت کننده نوری qth, led در پلیمریزه کردن سمان رزینی دوال کیور موجود در زیر انله سرامیکی است.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی– آزمایشگاهی، ده نمونه با دستگاه qth و ده نمونه با دستگاه led سخت شدند، بدین صورت که یک حلقه فلزی به قطر پنج میلی متر و ضخامت 0.5 میلی متر روی سطح عاج برش خورده دندان مولری که داخل آکریل خود سخت شونده مانت شده بود قرار داده شد. زیر این حلقه نوار میلار قرار گرفت و داخل آن با سمان رزینی دوال کیور maxcem پر شد، سپس روی این حلقه نیز نوار میلار دیگری قرار گرفت و بر روی این نوار انله سرامیکی از جنس پرسلن فلدسپاتیک قرار داده شد. آنگاه با دستگاه سخت کننده نوری که نوک آن به صورت چسبیده به انله قرار داشت به مدت شصت ثانیه نور تابانده شد. سپس نمونه ها به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه سانتی گراد و محیط تاریک نگهداری شدند و پس از آن سختی آنها توسط دستگاه ریز سختی سنج ویکرز در چهار نقطه (یک نقطه در مرکز و سه نقطه در اطراف) با اِعمال نیروی 245.2 میلی نیوتن به مدت پنج ثانیه اندازه گیری شد و داده ها توسط آزمون آماری t و نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین اعداد سختی ویکرز حاصل از نمونه های سخت شده توسط دستگاه 24.75±3.59, qth و توسط دستگاه 33.92±2.28 led به دست آمد که از نظر آماری بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت. (p<0.001)

    نتیجه گیری: کارایی دستگاه led در پلیمریزه کردن سمان رزینی موجود در زیر انله سرامیکی به مراتب بهتر از qth می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها