• مشکلات پس از تحویل در پروتزهای متحرک و بررسی علل: تشخیص و درمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 411
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: طی سالهای اخیر شیوع بی دندانی در کشورهای توسعه یافته کاهش یافته است. با این وجود به علت افزایش جمعیت جهان و افزایش سن امید به زندگی تعداد بیماران نیازمند به پروتز روز به روز در حال افزایش است. در این بین کشور ایران جزو کشورهایی است که شیوع نسبتا بالای بی دندانی در آن مشهود است. هدف از این مطالعه مروری بر شایعترین مشکلات پس از تحویل پروتزهای متحرک شامل مشکلات فوری- کوتاه مدت و درازمدت و ارایه راه حلهای پیشگیری و برطرف کردن این مشکلات است.

    روش بررسی: مطالب با جستجوی کلمات کلیدی در سایت pubmed و جستجوی دستی در کتابها و گزارشهای سازمانهای بهداشتی گردآوری شده است.

    یافته ها: علی رغم پیشرفتهای بسیار در زمینه مواد، فناوری و تجارب بالینی هنوز بسیاری از بیماران به هنگام استفاده از پروتز خود مشکلات متعددی از جمله درد و ناراحتی، لقی، احساس تهوع، مشکلات تکلم، تغییر احساس مزه، نازیبایی پروتز و نارسایی فانکشنال پروتز را تجربه می کنند. بسیاری از این مشکلات می تواند ناشی از تشخیص ناصحیح یا طرح درمان نامناسب و یا نواقص مکانیکی از قبیل طراحی نامناسب پروتز باشد.

    نتیجه گیری: مشکلات روحی- جسمی نیز می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به ناتوانی بیمار در استفاده از پروتز شود. این امر لزوم آگاهی بیشتر دندانپزشکان از علل بروز این مشکلات و تشخیص و ارایه راه حل درمان آن را ضروری می سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها