• مقایسه اثر تسکینی ایبوپروفن چهارصد میلی گرم با ترامادول پنجاه میلی گرم در کاهش درد ناشی از درمان ارتودنسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 404
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کنترل درد، طی درمان ارتودنسی، هم برای کلینیسین و هم برای بیماران، بسیار مهم می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر تسکینی ایبوپروفن چهارصد میلی گرم و ترامادول پنجاه میلی گرم در کاهش درد ناشی از درمان ارتودنسی می باشد.

    روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده کنترل دار و به طریق یک سوکور انجام گرفت. شصت بیمار ارتودنسی، با دامنه سنی 11.7-19.1 سال شرکت داشتند. بیماران به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول یک دوز ایبوپروفن چهارصد میلی گرم، یک ساعت قبل از قرار دادن سپریتور و یک دوز هم شش ساعت بعد از دوز اول، گروه دوم یک دوز پلاسبو یک ساعت قبل از قرار دادن سپریتور و یک دوز هم شش ساعت بعد از دوز اول و گروه سوم یک دوز ترامادول پنجاه میلی گرم، یک ساعت قبل از قرار دادن سپریتور و یک دوز هم شش ساعت بعد از دوز اول (همگی به صورت دهانی) دریافت کردند. میزان درد با استفاده از روش visual analog scale، در دو، شش و 24 ساعت و دو، سه و هفت روز بعد از قرار دادن سپریتور، در دو حالت جویدن و گاز گرفتن اندازه گیری شد. داده ها جمع آوری شده و با استفاده از آزمونهای chi square, tukey, paired t, anova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: حداکثر میزان درد 24 ساعت بعد از قرار دادن سپریتور بود (7.86±2.73) که به تدریج تا روز هفتم کاهش پیدا کرد. گروههای دریافت کننده ایبوپروفن چهارصد میلی گرم و ترامادول پنجاه میلی گرم، به طور معنی داری در زمانهای دو ساعت (p=0.000)، شش ساعت 24, (p=0.000) ساعت (p=0.002) بعد از قرار دادن سپریتور، در حالت جویدن و شش ساعت 24, (p=0.004) ساعت (p=0.000) بعد از قرار دادن سپریتور، در حالت گا ز گرفتن، نسبت به گروه دریافت کننده پلاسبو، درد کمتری را تجربه کردند. همچنین گروه دریافت کننده ترامادول، به طور معنی داری، دو روز بعد از قرار دادن سپریتور، در حالت جویدن و گاز گرفتن (p=0.001), (p=0.002) درد کمتری، نسبت به گروه دریافت کننده پلاسبو داشتند. هیچ تفاوت آماری معنی داری بین میزان درد در گروه دریافت کننده ایبوپروفن چهارصد میلی گرم با ترامادول پنجاه میلی گرم وجود نداشت.

    نتیجه گیری: تجویز ایبوپروفن چهارصد میلی گرم یا ترامادول پنجاه میلی گرم یک ساعت قبل از قرار دادن سپریتور و پنج ساعت بعد از آن، میزان دردی را که دو، شش و 24 ساعت و دو روز بعد از قرار دادن سپریتور تجربه می شود، کاهش می دهد اما هیچ تفاوت آماری معنی داری بین میزان درد دو گروه ایبوپروفن چهارصد میلی گرم و ترامادول پنجاه میلی گرم وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها