• مقایسه آماده سازی کانال ریشه دندان توسط سه سیستم چرخشی با استفاده از سی تی اسکن (مطالعه آزمایشگاهی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 486
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: گشادسازی مکانیکی کانال یکی از مهمترین مراحل درمان ریشه می باشد. ابزارهای کاملاً خودکار مختلفی جهت کاهش زمان آماده سازی و آسان کردن آن به بازار عرضه شده است. هدف از این مطالعه مقایسه سه سیستم niti چرخشی race, felxmaster, profile در تهیه و آماده سازی کانال ریشه دندان با استفاده از سی تی اسکن می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی 45 دندان پرمولر تک ریشه فک پایین با انحنای 20-30 و شعاع انحنای 5-7 میلی متر به سه گروه تقسیم شدند. طول ریشه تمام دندانهای مورد مطالعه 15 میلی متر در نظر گرفته شد. از هر دندان قبل از کار از مقاطع دو، چهار، شش، هشت و ده میلی متری آپیکال سی تی اسکن تهیه شد. بعد از آماده سازی کانال مجدداً از مقاطع قبلی سی تی اسکن تهیه و توسط نرم افزار فتوشاپ ادوب روی اسکن اولیه منطبق گردید. تغییرات ایجاد شده در کانال از نظر جا به جایی، حفظ مرکزیت و تغییر شکل کانال مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از آزمون fisher’s exact برای بررسی هر مقطع مورد استفاده قرار گرفت.

    یافته ها: هر سه سیستم چرخشی race, flexmaster, profile بدون جا به جایی و انحراف از شکل اولیه کانال ر ا آماده سازی کردند و مرکزیت کانال را با حداقل انحراف حفظ کردند. هر سه سیستم چرخشی مذکور در تمامی مقاطع مستقل از متغیر حفظ مرکزیت، جا به جایی و تغییر شکل کانال می باشند. از این رو اختلافی بین این سیستم ها مشاهده نشد. (p>0.05)

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه سیستم چرخشی race, flexmaster, profile بدون ارجحیت بر یکدیگر قابل استفاده در کلینیک می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم