• بررسی کلینیکی carisol v و وسایل چرخشی در برداشت پوسیدگی در مولرهای شیری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 434
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: در درمانهای دندانپزشکی به خصوص برای کودکان استفاده از روشهای غیرتهاجمی و همچنین توجه به راحتی بیمار حین کار از اهمیت فراوانی برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه کلینیکی carisolv و وسایل چرخشی در برداشت پوسیدگی در مولرهای شیری می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی 25 کودک با متوسط سنی 7.02±1.64 سال شرکت داشتند. مولرهای شیری طرف مقابل که میزان پوسیدگی آنها قابل مقایسه با یکدیگر بود برای برداشت پوسیدگی به وسیله carisolv و وسایل چرخشی انتخاب شدند. برداشت پوسیدگی این دو روش با استفاده از معیارهای کلینیکی مقایسه شد. همچنین زمان برداشت پوسیدگی، نیاز به بی حسی موضعی و احساس بیمار در این دو روش مقایسه گردید. آزمونهای آماری با استفاده از آزمون paired t, mcnemar انجام شد.

    یافته ها: برداشت پوسیدگی در روش چرخشی 100% و روش %88, carisolv بود %92. (p=0.0001) از بیماران استفاده از روش carisolv را نسبت به وسایل چرخشی ترجیح دادند. 28% از بیماران با استفاده از وسایل چرخشی نیاز به بی حسی موضعی داشتند، در حالی که در روش carisolv هیچ کدام از کودکان نیاز به تزریق نداشتند (p=0.002). زمان برداشت پوسیدگی در روش carisolv به طور معنی دار بیشتر از روش چرخشی بود (p=0.0001)، اما طولانی بودن کار اثر منفی بر روی رفتار کودکان نداشت.

    نتیجه گیری: روش شیمیایی برداشت پوسیدگی با استفاده از carisolv به عنوان یک روش درمانی آتروماتیک مؤثر بوده و توان کاربرد در دندانپزشکی کودکان را دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها