• درمانهای سنتی بیماریهای پریودنتال در ایران: بررسی کتابخانه ای و شرکتهای دارویی – گیاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ناراحتیهای پریودنتال از جمله بیماریهایی است که درصد قابل توجهی از مردم را دربر می گیرد. از طرقی توجه وافری که از جانب سازمانهای جهانی بر توسعه و استفاده از طب سنتی در سیستم خدمات بهداشتی درمانی گردید موجب شد که میراث باارزش طب سنتی ایران بازشناسایی گردد و در رابطه با درمانهای سنتی مورد استفاده در بیماریهای پریودنتال اقدام شود. این بررسی با هدف شناخت طب سنتی از بیماریهای پریودنتال، شناخت روشها و داروهای مورد استفاده در طب سنتی ایران (tim) در رابطه با درمان بیماریهای پریودنتال و شناسایی داروهای گیاهی تولید شده برای درمان بیماریهای مورد نظر توسط شرکتهای تولید کننده داروهای گیاهی در کشور انجام شده است.

    روش بررسی: با توجه به روش مطالعه و نوع مطالعه که بررسی کتابخانه ای (bibliography) می باشد. تنها ابزار موجود جستجو و کاوش در نسخ و امهات اثر فکر و فرهنگ ایرانی و گنجینه های به یادگار مانده از میراث علمی گذشته در زمینه طب بود که از مراکز معتبری چون کتابخانه ها و سایر مراکز مانند پژوهشکده ها اقدام به جمع آوری و پالایش اطلاعات موجود و دست اول مؤلفان برجسته ای چون شیخ الرییس ابوعلی سینا و سیدمحمد مومن حسینی و ابوالقاسم حنف بن عباس الزهراوی و دیگر اندیشمندان این حوزه گردید. از سوی دیگر همزمان شروع به جمع آوری اطلاعات از شرکتهای دارویی-گیاهی شد. از طریق تکمیل پرسشنامه های ارائه شده و یا مصاحبه های انجام شده، از آخرین پژوهشهای آنها در مورد داروهای مؤثر گیاهی در زمینه بیماریهای پریودنتال آگاهی حاصل و برای تجزیه و تحلیل آماده گردید.

    یافته ها: طب سنتی ایران، مبتنی بر مشاهدات و تجربیات فراوانی در زمینه توصیف و درمان بیماریهای پریودنتال می باشد که در عرصه تحقیقات دارویی و روشهای درمانی مؤثر، پژوهش و نگرش علمی در این حیطه با توجه به منشاء طبیعی و دسترسی آسان و بی خطر نسبی می تواند منبع مهمی در جهت پژوهشهای نوین فارماکولوژی باشد.

    نتیجه گیری: در طب سنتی ایران به بیماریهای لثه با ذکر جزئیات علائم و نشانه ها و همچنین نحوه درمان آنها به روشهای مختلف شامل استفاده از گیاهان دارویی، دستورات غذایی و درمانهای جراحی ساده پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها