• بررسی تأثیر میزان نفوذ اسپریدر بر کیفیت سیل آپیکالی پرکردگی کانال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برای دستیابی به یک پرکردگی مناسب، تطبیق هر چه بهتر ماده پرکردگی با دیواره کانال، عامل تأثیرگذاری می باشد. بنابراین ایجاد سیل آپیکالی مناسب، یکی از اهداف مهم در درمان موفق ریشه دندان است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر طول نفوذ اسپریدر بر میزان سیل آپیکالی پرکردگی کانال است.

    روش بررسی: در این تحقیق، 33 کانال دندانی به روش step – back تمیز و وسیع گشتند. نفوذ اولیه finger (f) اسپریدر در 12 کانال، تا 0.5 میلی متری طول کانال آماده شده، صورت گرفت (گروه یک). در نه کانال دیگر، نفوذ اسپریدر f تا یک میلی متری طول کانال آماده شده صورت گرفت (گروه دو) ، پس از قرار گرفتن ریشه ها در رطوبت 100% به مدت 24 ساعت، به غیر از سه میلی متر ناحیه آپیکالی بقیه قسمت های ریشه توسط لاک ناخن، پوشانده شد. شش کانال دندان به عنوان گروه مثبت پر نشده و شش کانال دیگر به طور کامل توسط لاک ناخن پوشانده شدند (گروه کنترل منفی). ریشه ها به مدت 72 ساعت در محلول ماده رنگی به حالت عمودی، قرار گرفتند. بعد از برش دندانها در جهت محور طولی، اندازه گیری نفوذ ماده رنگی از ناحیه آپیکالی ثبت گردید و نتایج گروههای مختلف مورد مقایسه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمونهای "mann - whitney" u, "t"، استفاده شد.

    یافته ها: میانگین نفوذ ماده رنگی در گروه یک (نفوذ اسپریدر تا 0.5 میلی متری انتهای طول کارکرد) 0.4492 و در گروه دو ( نفوذ اسپریدر تا یک میلی متری انتهای طول کارکرد) 1.2767 هم چنین انحراف معیار در گروه یک، 0.209 و در گروه دو 0.916بود. در مقایسه صورت گرفته، از نظر آماری، میانگین ریزنشت در گروه یک به طور معنی داری کمتر از گروه دو بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سیل آپیکالی در درمان مناسب ریشه دندان، نفوذ هر چه بیشتر اسپریدر در روش تراکم جانبی به نظر تأثیر مثبتی در ایجاد سیل آپیکالی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها