• بررسی میزان ریزنشت در ترمیمهای کامپوزیتی cl v دندانهای خلفی به دنبال استفاده از سه روش متفاوت کیورینگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مسئله زیبایی باعث افزایش روز افزون کاربرد رزین کامپوزیت ها شده است ولی حساسیت بعد از ترمیم و ریزنشت از جمله مشکلات ترمیم با این مواد است. هدف از این مطالعه مقایسه روشهای مختلف کیورینگ و تأثیر آنها بر ریزنشت ترمیمهای کامپوزیتی cl v دندانهای خلفی می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه، تجربی بوده و به صورت آزمایشگاهی انجام گردیده است. نمونه ها شامل نود دندان پره مولر و مولر خارج شده انسان هستند که پس از تراش حفره های cl v کلاسیک روی سطوح باکال با قرار دادن لبه تراش بروی cej، به سه گروه تقسیم گشتند. حفره ها پس از اچینگ و زدن باندینگ (exite) با کامپوزیت tetric ceram) به رنگ (a3 به روش دو مرحله ای پرگشته و هر گروه توسط یکی از سه روش ذکر شده کیور شدند. در روش conventional curing نور با شدت هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع به مدت چهل ثانیه تابانده شد. در روش puls delay curing ابتدا نور به مدت پنج ثانیه با شدت چهارصد میلی وات بر سانتی متر مربع تابیده شده و پس از وقفهای پنج دقیقه ای تابش نور به مدت 35 ثانیه دیگر با شدت هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع ادامه پیدا کرد، و در روشsoft start curing  شدت نور تابیده شده به هر لایه از صدو پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع شروع گشته و در عرض 15 ثانیه به حداکثر شدت یعنی هفتصد و پنجاه میلی وات بر سانتی متر مربع رسیده و مدت سی ثانیه دیگر ادامه پیدا می کند. نمونه ها پرداخت گردیده، پس از گذشتن دو هفته در انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد و سپس ترموسایکلنیگ با پانصد سیکل نمونه ها را در فوشین قلیایی 0.5% قرار داده، ترمیمها از وسط برش باکولینگولی خورده و جهت تعیین نفوذ دای در زیر استرئومیکروسکوپ مورد مطالعه قرار گرفتند و نتایج بدست آمده تحت آنالیز آماری kruskal-wallis قرار گرفت.

    یافته ها: در تمام گروهها درجاتی از نشت مشاهده می شود، این میزان برای هیچ کدام صفر نبوده ولی تفاوتها بین گروهها معنی دار نمی باشد.

    نتیجه گیری: مشاهده شد هیچ گونه تفاوت قابل ملاحظه ای بین گروههای مختلف وجود ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها