• مقایسه میزان ماندگاری استریل در انواع مختلف بسته بندی وسایل دندانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 524
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آگاهی از زمان بقای استریلیزاسیون در انواع مختلف بسته بندیها از سیکل استریلیزاسیون مجدد جلوگیری می نماید. این مطالعه با هدف بررسی زمان بقای استر یلیزاسیون در چهار نوع از کیسه های استریل رولی– پرسی و چسبی در مقایسه با روش مرسوم شان پارچ های طراحی و اجرا گردید.

    روش بررسی: مطالعه به روش تجربی بر روی هزار و چهارصد نمونه شامل پنج گروه دویست و هشتاد عددی شان پارچه ای و پاکت های استریل رولی- پرسی tecno- gaz, steriperfect و چسبی e_line, sogeva هر کدام حاوی یک سیم ارتودنسی به طول ده سانتی متر، انجام گردید. نمونه ها پس از استریلیزاسیون با اتوکلاو در محیط فعال دندانپزشکی قرار گرفته و به طور تصادفی چهل نمونه از هر گروه در هر یک از زمانهای صفر، یک و دو و نیم، چهار، پنج و نیم، هفت و نُه ماه تحت کشت میکروبی قرار گرفتند. جهت بررسی اختلاف بین هر دو گروه از آزمون دقیق fisher استفاده گردید.

    یافته ها: نتیجه مطالعه نشان دهنده پنج مورد آلودگی در شان پارچه ای و شش مورد آلودگی در بسته بندی steriperfect، سه مورد در tecno – gaz یک مورد در sogeva و دو مورد در e_line در زمان صفر بود. در ماه اول نیز دو مورد آلودگی در شان پارچه ای، یک مورد در steriperfect، دو مورد درtecno-gaz ، سه مورد در sogeva و یک مورد در e_line مشاهده گردید. مورد آلودگی در زمانهای دو و نیم، چهار، پنج و نیم، هفت و نُه ماه مشاهده نگردید. مشخص شد که موارد آلودگی مشاهده شده در زمانهای صفر و یک، به علت خطای فردی بوده است.

    نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی به نظر می رسد که احتمالا نوع بسته بندی تأثیری بر بقای استریلیزاسیون نمی گذارد و نوع بسته بندیهای اخیر مشابه شان پارچه ای در نگهداری استریل وسایل تا نُه ماه پیگیری عمل مثبت نشان دادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها