• بررسی آزمایشگاهی تأثیر کارباماید پراکساید 10% بر میزان ریزنشت دو نوع کامپوزیت میکروفیلد و هیبرید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به کاربرد وسیع کامپوزیتها بررسی علل و عوامل شکست آن امری ضروری است. هد ف از این مطالعه بررسی میزان ریزنشت دو نوع کامپوزیت میکروفیلد و هیبرید پس از کاربرد کارباماید پراکساید 10% می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه که به روش تجربی و به صورت آزمایشگاهی انجام شد، در سطح باکال صد و پنجاه دندان قدامی حفرات clv تراشیده شد. دندانها به طور تصادفی به شش گروه تقسیم شدند و با دو نوع کامپوزیت رزین میکروفیلد (گروههای (e,d و هیبرید (گروههای (c,b ترمیم شدند. بجز گروه کنترل (a)، گروههای d, b به مدت سه هفته و گروههای e, c به مدت چهار هفته در تماس با کارباماید پراکساید 10% قرار گرفتند. نمونه ها پس از غوطه ور شدن در فوشین، شستشو و برش داده شدند و در زیر استریومیکروسکوپ میزان ریزنشت آنها بررسی و آزمونهای kruskal-wallis و به دنبال آن hotelling’s trace, mann-whitney  انجام شد.

    یافته ها: میزان ریزنشت هر دو کام پوزیت پس از قرار گرفتن در کارباماید پراکساید 10% نسبت به گروه شاهد افزایش یافت و این میزان افزایش در کامپوزیت میکروفیلد معنی دار بود. همچنین در هر دو گروه میزان ریزنشت در گروه سه هفته کمتر از گروه چهار هفته بود.

    نتیجه گیری: پس از کاربرد کارباماید پراکساید، بهتر است ترمیمهای کامپوزیت میکروفیلد تعویض شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم