• بررسی تأثیر مواد باندینگ عاجی با حلالهای مختلف بر نانولیکیج و ضخامت لایه هیبرید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 495
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مرطوب بودن سطح عاج اچ شده یک عامل مهم در حصول باند مؤثر می باشد ولی درجه رطوبت مورد نیاز مشخص نبوده و مورد بحث است. در سیستم های چسبنده عاجی مختلف، میزان متفاوتی از آب برای حصول یک لایه هایبرید با بهترین کیفیت لازم می باشد. به همین جهت این مطالعه با هدف ارزیابی اثر میزان رطوبت سطح عاج اچ شده بر نانولیکیج و ضخامت لایه هیبرید انجام گردید.

    روش بررسی: مطالعه حاضر به روش مداخله گرانه موازی انجام گردید. در این مطالعه از سیستم های چسبنده عاجی prime & bond 2.1, single bond one-coat bond و سه روش مختلف خشک کردن عاج اچ شده: wet (خشک کردن با گلوله پنبه)، semidry (خشک کردن با پوار هوای ملایم به مدت سه ثانیه) و dry (خشک کردن با پوار هوای شدید به مدت 15 ثانیه) استفاده شد. از 54 عدد دندان پرمولر سالم خارج شده استفاده گردید که در آنها حفرات clv تهیه شد. بعد از ترمیم حفرات به وسیله یک کامپازیت flowable و رنگ آمیزی به وسیله نیترات نقره، ارزیابی نانولیکیج و ضخامت لایه هیبرید انجام شد، سپس به وسیله sem نانولیکیج و ضخامت لایه هیبرید اندازه گیری گردید. از آنالیز واریانس دوعاملی و یک عاملی و آزمون duncan و تست همبستگی با ضریب اطمینان 95% جهت آنالیز داده ها استفاده شد.

    یافته ها: در همه نمونه ها نانولیکیج اتفاق افتاد و با افزایش خشکی سطح عاج مقدار آن به طور معنی دار افزایش یافت. همچنین در نمونه هایی که بیشتر خشک شده بود ضخامت لایه هیبرید به طور معنی داری کاهش یافت. کمترین میزان نانولیکیج در سیستم چسبنده عاجی با حلال آب (one coat bond) و در روش wet و بیشترین میزان نانولیکیج در سیستم چسبنده عاجی با حلال استون (prime & bond 2.1) و روش dry مشاهده شد. در همه سیستم های مورد مطالعه کمترین نانولیکیج و بیشترین لایه هیبرید در روش wet دیده شد، یعنی در حضور ضخامت بیشتر لایه هیبرید، سیل عاجی نسبتا بهتر بود.

    نتیجه گیری: 1- در بین سیستم های چسبنده عاجی مورد آزمایش سیستم با حلال آب (one coat bond) کمترین نانولیکیج را در هر سه روش خشک کردن عاج نشان داد.

    2- بیشترین میزان نانولیکیج در سیستم چسبنده با حلال استون (prime & bond 2.1) و در سطح عاجی کاملاً خشک شده اتفاق افتاد.

    3- در هر سیستم چسبنده عاجی بین نانولیکیج سه روش خشک کردن، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت.

    4- بین افزایش نانولیکیج و کاهش ضخامت لایه هیبرید در هر سه سیستم و هر سه روش خشک کردن عاچ اچ شده همبستگی معنی داری وجود داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها