• مقایسه اثربخشی دو دهان شویه ایرشای ضدعفونی کننده و ضدپلاک با کلرهگزیدین بر روی فلور میکروبی دهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: کاربرد دهان شویه ها جهت کنترل پلاک و جلوگیری از تجمع آن بر روی دندان و سطوح لثه ایی مجاور جایگاه ویژه ای دارد. در این مطالعه به مقایسه تاثیرات دهان شویه کلرهگزیدین (chx) و ایرشا ضدعفونی کننده و ایرشا ضدپلاک بر روی میکروارگانیسم های مهم هوازی که عامل تشکیل پلاک و بیماریهای پریودنتال و پوسیدگی پرداخته شده است.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی اثربخشی دهانشویه های تولید ایران، شامل: ایرشا  (irsha)سبز رنگ (ضدپلاک و جرم دندان) و ایرشا زردرنگ (ضدعفونی کننده) و کلرهگزیدین (chx) %0.2 بر روی تعدادی از میکروب های هوازی فلور دهان مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات به روش انتشار (diffusion) انجام شد. یعنی پس از جداسازی میکروب ها و قرار دادن هر یک از آنها در محیط رشد اختصاصی خود blood agar) و یا (muler hintone آنها را آنکوبه کرده و پس از آنکه هر یک از محیطهای رشد، پر از باکتری شده و هیچ فضای خالی باقی نماند، دیسک های کاغذی به قطر شش میلی متر که آغشته به یک نوع دهان شویه بود را به تعداد چهار بار در محیط رشد، برای هر یک از میکروب ها قرار داده و بعد از 24-48 ساعت اقدام به اندازه گیری قطر هاله عدم رشد (inhibition zone) شد. این عمل برای هر یک از دهانشویه ها و هر یک از میکروب ها انجام گردید. داده های جمع آوری شده تحت برنامه spss نسخه دهم مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و آزمون مورد استفاده برای مقایسه گروهها one-way anova و برای مقایسه های دو به دویی tukey hsd بود.

    یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده از این مطالعه ایرشا ضدپلاک در کنترل عفونتها و یا کلنی هایی که به صورت غالب و به ترتیب اثرگذاری بر لاکتوباسیلوس (lactobacillus) و نیسریا (neisseria)، اس. سالیواریوس(s. salivarius) ، اس. ویریدانس (s. viridans) و اس. موتانس (s. mutans) تشکیل شده، مفید واقع شده و بر دیگر باکتری ها بی اثر است. ایرشا ضدعفونی کننده بر هوازی های مورد نظر بی اثر می باشد.

    کلرهگزیدین: در کنترل عفونتهای پیچیده متشکل از تمامی هوازیهای مورد مطالعه موثر بوده اما بیشترین اثر را بر لاکتوباسیلوس اس اپیدرمیدیس اعمال کرده و بعد از آن، به ترتیب اثر، بر اس اورئوس، سی دیفترویید، بروندیموناس، اس نیسیریا، اس سالیواریوس، اس موتانس، پی اوروجینوسا و در نهایت اس. ویریدانس اثرات خوب تا متوسطی اعمال می کند.

    نتیجه گیری: کلرهگزیدین در این غلظت در مقایسه با دهان شویه های رایج مورد مطالعه در این مطالعه به غیر از چند مورد خاص عامل ضدمیکروبی بسیار قویتری بوده و طیف جامعتری از میکروب ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم