• بررسی فراوانی پیگمانتاسیون مخاط دهان در مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی گیلان در سال 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 375
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: فراوانی پیگمانتاسیون در میان اقوام و نژادهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل هدف از مطالعه حاضر تعیین فراوانی پیگمانتاسیون مخاط دهان در جمعیت مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی گیلان و تعیین احتمال وجود ارتباط بین سیگار و بروز پیگمانتاسیون ملانین در دهان می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بر روی دویست و سی بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی گیلان و بخش بیماریهای دهان به صورت تصادفی و بر اساس تعیین حجم نمونه انجام شد. اطلاعات دموگرافیک بیماران به همراه اطلاعات در رابطه با مصرف سیگار در پرونده آنان ثبت شد. معاینه کلینیکی توسط متخصص بیماریهای دهان صورت گرفت و ضایعات براساس میزان پیگمانتاسیون به سه درجه خفیف، متوسط و شدید دسته بندی شدند. اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار spss روایت ده و با آزمون chi – square تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: در جمعیت مورد مطالعه صد نفر معادل 43.47% دارای پیگمانتاسیون دهانی بودند که 26 نفر آنها سیگار مصرف می کردند. شایعترین محل پیگمانتاسیون در دهان ناحیه قدام لثه چسبنده ماگزیلا و مندیبل می باشد. مصرف سیگار به طور معنی داری همراه با فرم شدید پیگمانتاسیون بوده است (p<0.05). در این مطالعه ارتباط معنی داری بین رنگ پوست و پیگمانتاسیون مخاط دهان مشاهده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان می دهد که در مقایسه با مناطق دیگر دنیا میزان پیگمانتاسیون در محدوده متوسط قرار داشته به طوری که این میزان از کشورهای اروپایی بیشتر و از کشورهای جنوب شرق آسیا کمتر بوده است. در این بررسی مصرف دخانیات تنها باعث افزایش شدت پیگمانتاسیون شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها