• بررسی مقایسه ای میزان و الگوی حلالیت سمان های گلاس آینومر کانونشنال و رزین تغییر یافته

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: حلالیت مواد ترمیمی از آنجا که می تواند سبب از دست رفتن تطابق لبه ای، خصوصیات سطحی و زیبایی شود بنابراین باید به عنوان یک خاصیت کلینیکی مهم مورد توجه قرار گیرد. هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان و الگوی حلالیت گلاس آینومرهای کانونشنال و رزین تغییر یافته می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، دو نوع گلاس آینومر ترمیمی کانونشنال (fuji ii, ionocid-f) و دو نوع گلاس آینومر رزین تغییر یافته (fuji ii lc, iono gem lc) انتخاب شدند. از یک قالب perspex با قطر هفت میلی متر و ضخامت دو میلی متر برای ساخت پنج نمونه برای هر ماده استفاده شد. نمونه ها در پنجاه سی سی آب مقطر به مدت یک ماه غوطه ور شدند. قبل از غوطه وری، نمونه ها خشک و وزن شدند. به این ترتیب وزن اولیه نمونه ها به دست آمد. نمونه ها یک ساعت، 24 ساعت و از آن پس هر هفته به مدت یک ماه وزن شدند. در هر مرحله نمونه ها ابتدا خشک و وزن گردیدند و سپس در محیط جدید قرار گرفتند. در نهایت میانگین افزایش وزن هر ماه به دست آمده و درصد حلالیت با ضرب در صد این مقادیر و تقسیم بر وزن اولیه نمونه ها حاصل شد. نتایج با آزمون آنالیز واریانس دو عاملی با اندازه های مکرر روی یک عامل و آزمون scheffe t, زوجی آنالیز شدند (p<0.05).

    یافته ها: ionocid-f با %24.09±%0.87 بیشترین و با fuji ii lc با %1.05±%0.74 کمترین میزان حلالیت را دارا بودند. همچنین میانگین حلالیت در %7.34±%2.20 iono gem lc و در %9.01±%1.33 بود، ضمناً مشخص شد که حلالیت سمانها با گذشت زمان افزایش می یابد.

    نتیجه گیری: fuji ii lc کمترین میزان حلالیت و ionocid-f بیشترین میزان حلالیت را دارا بود و حلالیت در سمان های رزین تغییر یافته کمتر از انواع کانونشنال بود. همچنین حلالیت تمام مواد با گذشت زمان افزایش پیدا کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها