• اثر مواد چسبنده به عاج (dba) بر ریزنشت تاجی در درمان کانال ریشه دندان (مطالعه آزمایشگاهی)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 498
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

    زمینه و هدف: مهروموم تاجی در جلوگیری از آلودگی مجدد سیستم کانال ریشه و رسیدن محرکها به نسوج اطراف ریشه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه تجربی آزمایشگاهی بررسی تأثیر مواد چسبنده به عاج در کاهش میزان ریزنشت تاجی و بهبود کیفیت مهروموم کانال می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای 24 دندان تک ریشه ای خارج شده انسان به دو گروه ده تایی تقسیم شدند. در گروه آزمایشی اول پس از کاربرد dentine bonded agent (dba) از گوتاپرکا و سیلر ah26 جهت پر کردن کانال به روش تراکم جانبی استفاده شد. در گروه آزمایشی دوم فقط گوتاپرکا وسیلر ah26 مورد استفاده قرار گرفت. دو گروه نیز به عنوان کنترل مثبت و منفی در نظر گرفته شد. در گروه کنترل مثبت، کانال با گوتاپرکا بدون سیلر به روش تراکم جانبی پر شد، سپس تمام سطوح دندانها جز سطح قطع شده تاجی و در گروه کنترل منفی تمام سطوح دندان، با دو لایه لاک ناخن پوشانده شد و نمونه ها به مدت 48 ساعت در محلول رنگ متیلن بلو (ph=7) %2 قرار گرفت. پس از شستشوی دندانها و حذف لاک ناخن، با استفاده از دیسک الماسی نمونه ها به دو نیمه باکال و لینگوال تقسیم شدند. میزان نفوذ خطی رنگ توسط استریومیکروسکوپ اندازه گیری شد. از آزمون آماری t- student برای بررسی داده ها استفاده شد.

    یافته ها: میانگین نفوذ رنگ در گروه اول +dba) گوتاپرکا + سیلر (3.2±1.217), (ah26 میلی متر و در گروه دوم (گوتاپرکا سیلر (6.1±1.448), (ah26 میلی متر بود بدین ترتیب تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده گردید (p<0.001). در گروه کنترل مثبت، رنگ به طور کامل در تمام طول کانال ها نفوذ کرده بود در حالی که در گروه کنترل منفی نفوذ رنگ مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: استفاده از dba همراه با سیلر ah26 و گوتاپرکا به روش تراکم جانبی در کاهش میزان ریزنشت تاجی مؤثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها