• بررسی اثر درمانی آنتروکینون بر آفت مینور دهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 502
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آفت دهان به وسیله زخمهای منفرد یا متعدد دردناک و عودکننده مشخص می شود. در این مطالعه آنتروکینون (antrokinon) یک ترکیب گیاهی با خاصیت ضد التهابی است که در درمان ضایعات پوستی و زخمهای ناشی از سوختگی مورد استفاده قرارگرفته است. هدف از این مطالعه ارزیابی اثرات درمانی آنتروکینون بر زخمهای آفتی دهان می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه که یک کارآزمایی بالینی است اثرات درمانی آنتروکینون در مقایسه با دارونما (پلاسبو) نزد هشتاد نفر از مراجعان به دانشکده دندانپزشکی مشهد که مبتلا به آفت دهانی بودند بررسی شد. روش مطالعه دوسو-کور بود. دارو و دارونما از نظر رنگ کاملاً مشابه و به شکل قطره و درون ظروف پنج میلی لیتری قرار داشتند. دارو و دارونما چهار بار در روز به فواصل منظم هر بار پنج قطره مخلوط با پنج سی سی آب به صورت دهان شویه استفاده شد. آنالیز آماری با استفاده از تست mann-withney صورت گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد که دارو به طور قابل ملاحظه ای نسبت به دارونما بر طول زمان بهبودی زخم تأثیر مثبت دارد و کاهش چشمگیری در طول مدت بالینی زخم بعد از استفاده از داور در مقایسه با دارونما دیده شد. (p<0.05). همچنین دارو نسبت به دارونما به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش طول مدت سوزش گردید. (p<0.05)

    نتیجه گیری: آنتروکینون باعث کاهش مدت سوزش و مدت بالینی زخمهای آفتی دهان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها