• بررسی کارآیی یک نوع ژل مترونیدازول 25% در درمان جراحیهای پریودنتیت پیشرفته مزمن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 452
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به علت تنوع میکروبی بیماریهای پریودنتال می بایست از داروهای مختلفی جهت درمان استفاده کرد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر مترونیدازول 25% ساخت دانشکده داروسازی کرمان، در درمان پریودنتیت مزمن پیشرفته است. این دارو در زمان انجام جراحی پریودنتال به کار گرفته شد.

    روش بررسی: نوع مطالعه به شکل آزمایشی کلینیکی و دو سو کور صورت پذیرفت. 33 بیمار، مبتلا به پریودنتیت مزمن پیشرفته انتخاب شدند. طیف سنی آنها 37-42 سال و فاقد بیماریهای سیستمیک بودند. سمت شاهد و تجربی به صورت اتفاقی انتخاب می گردید. پس از انجام مرحله اول درمان، در صورت وجود عمق پاکت 7-8 میلی متر، تقریباً به صورت قرینه در دو طرف دهان، اقدام به جراحی فلپ از نوع widman تغییر یافته می شد. قبل از بخیه محل پاکت گروه تجربی، از ژل استفاده می گردید. سپس بیمار بدون تجویز داروی آنتی بیوتیک و تنها با مسکن و استفاده از سرم فیزیولوژی مرخص می شد. پس از یک هفته بخیه ها کشیده و 5-6 ماه بعد، عمق پاکت ها، مجدداً ثبت می گشت. نهایتاً، نتایج حاصله، توسط آزمون آماری paired t بررسی گردید.

    یافته ها: نتایج حاصله از کاهش عمق پاکت، در دو گروه بررسی شد. میانگین کاهش عمق پاکت در گروه شاهد، 5.03 میلی متر و در گروه تجربی، 5.21 میلی متر بود. جهت انجام آزمون بین گروهی تفاوت عمق پاکت بین دو گروه محاسبه شده (0.18 میلی متر)، که آن با p<0.02 معنی دار گزارش گردید.

    نتیجه گیری: تفاوت اندکی در کاهش عمق پاکت، در دو گروه مشاهده شد. گر چه در پریودنتیت های مقاوم به درمان، استفاده بدون جراحی و فقط موضعی این ژل کاملاً مفید بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها