• مقایسه استحکام ضربه ای آکریل گرماسخت آکروپارس و ملیودنت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 592
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از پرمصرفترین مواد در تهیه پروتزهای متحرک، آکریل ها هستند که خصوصیات فیزیکی و مکانیکی متعددی دارند. میزان استحکام ضربه ای آکریل خصوصیتی است که تأثیر به سزایی در موفقیت یا شکست درمان دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر آکریل ایرانی آکروپارس به میزان زیادی در کشور استفاده می شود و تاکنون مطالعه ای بر روی استحکام ضربه ای آن صورت نگرفته است این مطالعه با هدف کلی اندازه گیری و مقایسه استحکام ضربه ای آکریل گرماسخت ایرانی آکروپارس با استاندارد بریتانیا و آکریل گرماسخت ملیودنت که مورد تأیید انجمن دندانپزشکان آمریکا (ada) می باشد، انجام شده است.

    روش بررسی: مطالعه حاضر یک بررسی آزمایشگاهی است. با توجه به استاندارد شماره 2487 بریتانیا، ابتدا دو دای به شکل مکعب مستطیل از جنس آلومینیوم به ابعاد 4×6×50 میلی متر ساخته و مفل گذاری شد، سپس از هر کدام از دو نوع آکریل، 15 نمونه تهیه گردید. کلیه اندازه گیریها توسط دستگاه plastic impact tester انجام گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، یافته های این مطالعه با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین استحکام ضربه ای در آکریل آکروپارس 1.21 کیلوژول بر متر مربع و در آکریل ملیودنت 1.39 کیلوژول بر متر مربع بود. بین میانگین استحکام ضربه ای آکریل های آکروپارس و ملیودنت تفاوت معنی داری وجود نداشت (p=0.26) و هر دو آکریل با استاندارد شماره 2487 بریتانیا (حداقل 0.8 کیلوژول بر متر مربع) مطابقت داشتند.

    نتیجه گیری: استحکام ضربه ای آکریل های آکروپارس و ملیودنت از نظر آماری تفاوت معنی داری ندارند و در مقایسه با استاندارد بریتانیا، بیش از حد استاندارد ذکر شده می باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها