• بررسی میزان آگاهی و عملکرد دندانپزشکان عمومی شهر تهران از چسب پروتز کامل در درمان بیماران در سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 609
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: چسب پروتز کامل  (denture adhesive)یکی از تولیداتی است که به منظور افزایش انطباق و گیر در دنچر کامل استفاده می شود و در فرم های خمیری، پودری و نواری یافت می شود. این محصولات در مراحل مختلف کلینیکی ساخت دنچر، از جمله ثابت نگهداشتن بیس موقت در مراحل ثبت روابط فکی استفاده می شود.

    همچنین در مواردی که بیماران به دلایل مختلف از جمله عوارض جانبی داروها، تاریخچه ای از رادیوتراپی سر و گردن و بیماری سیستمیک یا بیماری غدد بزاقی از خشکی دهان رنج می برند و یا مشکل بزرگی در پذیرش دنچر به علت گیر ناکافی پروتز دارند، به کار می رود. هدف از این مطالعه تعیین میزان آگاهی و استفاده دندانپزشکان شهر تهران از این مواد می باشد تا ضمن ارزیابی آن، در صورت لزوم نسبت به بهبود وضعیت آگاهی دندانپزشکان در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی است. حجم نمونه دویست و پنجاه نفر از دندانپزشکان عمومی تهران می باشند. اطلاعات توسط پرسشنامه جمع آوری شده است. سؤالات بیشتر براساس شناخت کارکرد و مکانیسم چسب دندان تهیه گردیده، سؤالات در قسمت آگاهی در گروههای خوب، متوسط و ضعیف و بدون آگاهی طبقه بندی شده اند و در قسمت عملکرد نیز در گروههای خوب، متوسط و ضعیف طبقه بندی شدند.

    یافته ها: 14% افراد مورد مطالعه آگاهی خوب، 32% متوسط، 37.6% ضعیف و 16.4% بدون آگاهی بودند. 10.4% دارای عملکرد خوب، 69.2% عملکرد متوسط و 20.4% عملکرد ضعیفی نسبت به چسب پروتز کامل داشتند. همچنین 15.2% دندانپزشکان برای درمان بیماران خود از محصولات چسب پروتز کامل استفاده می کردند و 84.8% استفاده نمی کردند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده آگاهی دندانپزشکان از کاربرد چسب دندان کافی نبوده و به نظر می رسد که آموزش ایشان ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها