• بررسی میزان استحکام باند برشی دنتین باندینگ های سخت شده هنگام آلودگی به خون و بزاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 680
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: هنگام استفاده از دنتین باندینگ ها آلودگی به بزاق و خون می تواند باعث مشکل در اتصال کامپازیت به دندان بخصوص پس از سخت شدن باندینگ توسط نور و قبل از قرار دادن کامپازیت شود. هدف از این مطالعه بررسی استحکام باند برشی کامپازیت به دنتین باندینگ پس از سخت شدن و آلوده شدن به بزاق و خون با روشهای درمانی مختلف است.

    روش بررسی: در این مطالعه مداخله ای و آزمایشگاهی، تعداد 35 دندان پرمولر و مولر انسان را پس از دبریدمان در آب مقطر حاوی کلرآمین 0.5% به مدت یک هفته نگهداری شدند، سپس سطوح باکال و لینگوال کلیه دندانها توسط دیسک الماسی برداشته شد تا یک سطح صاف در عاج ایجاد شود. این سطوح توسط اسید فسفریک 37% به مدت 15 ثانیه اچ و به مدت بیست ثانیه شستشو و با یک گلوله پنبه ای، آب اضافی گرفته شد، سپس با یک برس یک بار مصرف از مواد چسبنده عاجی نسل پنجم (excite) در سطح اچ شده قرارداده و به مدت بیست ثانیه کیور شدند. جهت باندینگ بهتر عمل باندینگ یک بار دیگر تکرار و دندانها به طور تصادفی به پنج گروه هفت عددی تقسیم و درمانهای زیر انجام شد.

    گروه یک: گروه کنترل فاقد هرگونه آلودگی. گروه دو: سطوح باند شده با بزاق و خون آلوده شدند. گروه سه: سطوح آلوده شسته و خشک شدند. گروه چهار: سطوح آلوده ابتدا شسته و خشک سپس برای رفع آلودگی از اسید فسفریک به مدت ده ثانیه استفاده و سطح شسته و خشک گردید. گروه پنج: سطوح آلوده شسته و خشک و به مدت ده ثانیه در اسید قرار داده، شسته و خشک گردید و سپس از دنتین باندینگ نسل پنجم استفاده شد و این سطح به مدت بیست ثانیه کیور شد. سپس در کلیه سطوح استوان های به قطر و ارتفاع دو میلی متر کامپوزیت قرار داده و به مدت چهل ثانیه کیور شد. کلیه نمونه ها پس از ترموسایکلینک تحت بررسی تست برشی با دستگاه اینسترون قرار گرفته و نتایج توسط آنالیز واریانس  (one way) anovaبا ضریب 95% اطمینان بررسی شدند.

    یافته ها: بین متوسط استحکام باند برشی گروههای آلوده و غیرآلوده اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0.001).

    نتیجه گیری: بعد از کیور باندینگ های (single bottle)، آلودگی به بزاق و خون و قبل از استفاده از اسید و باندینگ مجدد، استحکام باند برشی کامپازیت به عاج به طور معنی داری کاهش می یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها