• علل خارج کردن دندان عقل نهفته پایین و ارتباط آن با انواع نهفتگی دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 612
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: موضوع دندانهای نهفته به دلیل اهمیت فراوانی که دارد در اکثر شاخه های علم دندانپزشکی مورد بحث و توجه قرار گرفته است. علل تجویز بیرون آوردن دندان عقل نهفته پایین درد ناشی از پوسیدگی، درد مفصل گیجگاهی فکی (tmj)، ارتودنسی و کراودینگ، پری کورونیت، پروتز و . . . است. هدف از این مقاله بررسی همین علل و ارتباط آن با انواع نهفتگی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه علل در آوردن دندان عقل در هشتاد بیمار (42 زن و 38 مرد) مراجعه کننده به بخش جراحی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (در سالهای تحصیلی 81 و 82 با میانگین سنی 25 سال) که برای بیرون آوردن دندان مولر سوم نهفته پایین مراجعه کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی از رادیوگرافی های پر یاپیکال و پانورامیک استفاده گردید و بیمارانی انتخاب شدند که استادان گروه جراحی نیاز به خارج کردن دندان عقل نهفته بیمار را تایید کرده بودند.

    یافته ها: بررسی علل بیرون آوردن دندان عقل نهفته پایین نشان داد که دلیل پروفیلاکتیک با 26.25% موارد بیشترین علت را شامل می شد و بعد از آن به ترتیب پری کورونیت با 23.75%، درد ناشی از پوسیدگی با 22.5%، علائم پاتولوژیک با 11.25%، ارتودنسی و کراودینگ با 10%، درد مفصل tmj با 5% و پروتز 1.25% در رتبه های بعدی قرار داشتند. در مورد نهفتگی دندان مولر سوم پایین به ترتیب نوع مزیوآنگولر با 43.75%، نوع ورتیکال با 32.5% و نوع افقی با 18.75% بیشترین نوع نهفتگی را شامل می شدند و نوع معکوس و نوع غیر معمول مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج آماری در دندانهای نوع مزیوآنگولر بیشترین علت بیرون آوردن دندان به ترتیب درد ناشی از پوسیدگی، پری کورونیت، دلایل پروفیلاکتیک و علائم پاتولوژیک و در نوع ورتیکال پری کورونیت و دلایل پروفیلاکتیک و در نوع افقی درد و دلایل پروفیلاکتیک بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها