• بررسی فراوانی نورالژی تری ژمینال در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ms ایران در سال 83-84

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 443
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: برخی از بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (multiple sclerosis: ms) دچار درد نورالژی تری ژمینال (trigeminal neuralgia: tn) نیز می باشند که در صورت تشخیص غلط از طرف دندانپزشک ممکن است منجر به خارج ساختن دندان سالم بیمار شود. به همین جهت هدف از این مطالعه بررسی فراوانی tn در بیماران مبتلا به ms مراجعه کننده به انجمن ms ایران در سال 83-1384 می باشد.

    روش بررسی: مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بر روی 179 بیمار با تشخیص قطعی ms (بر اساس روش  (mriکه به صورت تصادفی ساده از میان مراجعان به انجمن ms ایران شرکت کننده در کلاس های آموزشی انجمن انتخاب شده بودند انجام شد. داده ها براساس پرسشنامه، مصاحبه و معاینه بالینی بدست آمد. بیماران در مورد سوالات مطالعه پرسش و جوابهای آنان در پرسشنامه ثبت و مورد بررسی قرار گرفتند. داده های بدست آمده توسط آزمون fisher exact, t student بررسی شدند.

    یافته ها: مطالعه نشان داد 7.8% از بیماران ms به طور قطعی و 2.8% نیز به صورت مشکوک به tn مبتلا بودند. ابتلای 2.8% آنان بهtn  به صورت مشکوک گزارش شد. 76.5% کل بیماران مورد بررسی زن و 23.5% آنان نیز مرد بودند. 1.1% از کل بیماران مبتلا به tn مرد و 9.5% آنان زن بودند که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. سن مبتلایان به tn برابر 6.4، 32.6 سال و غیرمبتلایان به tn برابر 8.2، 35.6 و مدت ابتلا به بیماری ms در بیماران مبتلا به tn برابر 5.5، 7.6 و در بیماران غیرمبتلا به tn برابر 5.8، 7.6 بود. از نظر درماتوم مبتلا به nt، فک بالا با 36.8% بیشترین فراوانی را داشته و اطراف چشم با 31.6% و فک پایین با 21.1% در رتبه های بعدی قرار داشتند. بروز tn در درماتوم مبتلا در 10.5% در طرف راست و در 47.4% در طرف چپ و نیز در 42.1% به صورت دوطرفه بود. همچنین در میان مبتلایان به tn، هفت نفر معادل 36.8% دارای trigger zone بودند.

    نتیجه گیری: در مجموع 10.6% از بیماران به tn مبتلا بوده و تفاوت معنی داری بین بروز آن در بیماران مبتلا از نظر سن، جنس، اولین علامت بیماری ms و مدت زمان شروع بیماری بدست نیامد. البته بیمارانی که از داروی بکلوفن استفاده می کردند کمتر از سایرین در معرض ابتلا به tn بودند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها