• بررسی کارآیی کلینیکی ایمپلنت های دندانی پیچی شکل سیستم نیساستان در ناحیه خلفی فک پایین (یک مطالعه دوساله آینده نگر)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 590
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: به دنبال تلاشهایی که توسط محققان ایرانی برای ساخت یک ایمپلنت دندانی انجام شد، سیستم ایمپلنت دندانی نیساستان طراحی و تولید شده است. هدف از این مطالعه بررسی میزان کارائی ایمپلنت پیچی نیساستان در طی یک دوره دو ساله و مقایسه آن با مطالعات انجام شده روی سایر ایمپلنت ها می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی هم گروه آینده نگر 21 بیمار با محدوده سنی 21-62 سال شامل ده مرد و 11 زن با بی دندانی در ناحیه دندانهای آسیای فک پایین انتخاب شدند، بیماران همگی از نظر سلامت عمومی سالم بودند. در مجموع 58 ایمپلنت نیساستان در ناحیه خلفی فک پایین آنها کاشته شد و پس از ترمیم و اوسئواینتگریشن 64 واحد پروتز ثابت به صورت بریج روی ایمپلنت ها قرار گرفت. بیماران در زمان بارگذاری ایمپلنت ها، یک سال و دو سال بعد مورد ارزیابی کلینیکی و رادیوگرافیک قرار گرفتند معیارهای بقا و موفقیت ایمپلنت نظیر، عمق شیار لثه، تحلیل استخوان کرستال، شاخص پلاک، شاخص خونریزی نیز ثبت شد. اطلاعات بدست آمده از طریق نرم افزار spss با آزمونهای آنالیز واریانس برای داده های تکراری wilcoxon, friedman, paired test مورد تجربه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میزان موفقیت ایمپلنت ها پس از دو سال 94.4% و ثبات اباتمنت و پروتز 96.1% بود. میانگین تحلیل استخوان کرستال 1.08-1.43 میلی متر، میانگین عمق شیار لثه 2.63±0.9-2.49±0.9 میلی متر و شاخص پلاک در زمان بارگذاری در 56.5% نقاط و در پایان مطالعه در 64.5% نقاط صفر بود. شاخص خونریزی در زمان بارگذاری در 49.5% نقاط و در پایان مطالعه در 65.6% نقاط صفر بود. آزمونهای آماری نشان داد تغییرات شاخصهای خونریزی و تحلیل استخوان کرستال در طول مطالعه از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: میزان بقای ایمپلنت نیساستان و کارائی آن در حد سایر مطالعات انجام شده روی سیستم های دیگر می باشد و شاخصهای کلینیکی و رادیوگرافیک در محدوده استانداردهای تعیین شده قرار دار د، لذا می توان نتیجه گرفت ایمپلنت دندانی نیساستان در طی این مطالعه کارائی مشابه سایر انواع سیستم ها را دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها