• بررسی اثر فرول روی مقاومت به شکست دندانهای بازسازی شده با پست و کورهای باند شونده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 946
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در بازسازی دندانهایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند پست ها فشارهای اکلوزالی را به ریشه منتقل می کنند که نتیجه آن کاهش مقاومت دندان در برابر شکستگی می باشد. یکی از روشهایی که برای افزایش مقاومت دندانها در برابر فشارهای اکلوزالی به کار می رود استفاده از اثر فرول می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر فرول بر روی مقاومت به شکست دندانهایی که با پست و کورهای باند شونده ترمیم شده اند، می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به روش تجربی و به صورت آزمایشگاهی بر روی سی دندان سانترال فک بالا با ابعاد مشابه بر روی نمونه ها انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه دارای فرول و بدون فرول تقسیم شدند. ابتدا درمان ریشه بر روی نمونه ها انجام گرفت. سپس فضای پست در داخل کانال ها آماده شد. تراش فرول به طول دو میلی متر و عرض یک میلی متر بر روی دندانهای گروه فرول دار انجام گرفت. پست ها داخل کانال قرار گرفتند و کور کامپوزیتی و کوپینگ فلزی بر روی نمونه ها ساخته شد. در نهایت نمونه ها زیر دستگاه instron برده شد و تحت نیروهای فشاری قرار گرفتند. داده های به دست آمده براساس آزمون های kolmogorov-smirnov, t آنالیز شدند.

    یافته ها: مقاومت به شکست دو گروه فرول دار و بدون فرول از نظر آماری با یکدیگر اختلاف معنی دار داشت (p<0.001). میانگین آستانه شکست در گروه فرول دار 584±85.6 نیوتن و در گروه بدون فرول 194.8±52.5 نیوتن به دست آمد. در گروه فرول دار میانگین آستانه شکست نسبت به گروه بدون فرول 389 نیوتن بیشتر بود.

    نتیجه گیری: فرول مقاومت شکست دندانهایی را که با پست و کورهای باند شونده ترمیم شده اند را افزایش می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها