• بررسی میزان یون های فلزی آزاد شده از دستگاههای ثابت ارتودنسی در سلول های مخاط دهان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 709
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: دستگاههای ثابت ارتودنسی شامل براکت ها، بندها و آرچ وایرها که از آلیاژهای استینلس استیل، نیکل، تیتانیوم و یا نیکل کبالت ساخته می شوند منجر به آزاد سازی یون های فلزی در داخل حفره دهان می شوند. هدف از این مطالعه، اندازه گیری میزان آزادسازی یون های فلزی از دستگاههای ثابت ارتودنسی در سلول های مخاط باکال در بیماران دریافت کننده درمانهای ثابت ارتودنسی می باشد.

    روش بررسی: مطالعه به صورت همگروهی تاریخی (historical cohort) انجام گرفت. بر اساس شرایط ورود سی بیمار در محدوده سنی 18±2 سال که تحت درمان با دستگاه ارتودنسی ثابت به مدت تقریبی دو سال بودند به عنوان (گروه مورد) و سی نفردر محدوده سنی 20±2 که تا به حال تحت هیچ گونه درمان ارتودنسی نبوده و هیچ ترمیم دندانی هم نداشتند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. نمونه های مخاط باکال افراد در هر دو گروه توسط یک مسواک بین دندانی تهیه و محتوای نیکل و کروم سلول های مخاط با استفاده از دستگاه atomic absorption spectrometry varian در مرکز سازمان انرژی اتمی ایران آنالیز گردید.

    یافته ها: مطالعه روی شصت نمونه در دو گروه سی نفره انجام گرفت. میزان یون نیکل در گروه شاهد و در گروه مورد 12.26±12.9 ppb برابر 21.74±11.4 ppb بود که این اختلاف از نظر آماری بین دو گروه معنی دار بود (p<0.003).

    نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان یون های نیکل در مخاط باکال افراد تحت درمان با دستگاههای ارتودنسی ثابت نسبت به افراد گروه کنترل، بررسی تاثیر تغییر مواد تشکیل دهنده در دستگاههای ارتودنسی ثابت در صورت عدم تغییر نامطلوب در خواص فیزیکی و مکانیکی می تواند به عنوان یک راه حل مناسب در آینده در نظر گرفته شود. اگر چه افزایش مقاومت مواد و وسایل در مقابل تخریب مکانیکی سطحی نیز شاید به عنوان راهکار کوتاه مدت در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها