• بررسی تاثیر التهاب بر بیان نشانگرهای bcl-2 ,ki67 در ادنتوژنیک کراتوسیست

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 740
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ادنتوژنیک کراتوسیست کیست ادنتوژنیک تکاملی است ولی التهاب در دیواره بافت همبندی گزارش شده است. ki67 نشانگر پرولیفراسیون بوده و bcl-2 پروتئین ضدآپوپتوز است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر التهاب بر بیان نشانگرهای bcl-2 ,ki67 در ادنتوژنیک کراتوسیست انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه گذشته نگر و توصیفی-تحلیلی بر روی بیست نمونه ادنتوژنیک کراتوسیست که به دو گروه ده تایی، ملتهب و غیرملتهب تقسیم شدند، صورت گرفت. از هر نمونه برش های پنج میکرون و سه میکرون جهت رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ائوزین و ایمونوهیستوشیمی تهیه و سپس رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی های bcl-2 ,ki67 انجام شد. تعداد هسته و سیتوپلاسم سلول های اپی تلیال رنگ گرفته شده با نشانگرهای bcl-2 ,ki67 در هزار سلول اپی تلیال پشت سرهم به عنوان (l.i) labeling index بیان شد. دانسیته سلول های التهابی در عمق یک فیلد مجاور به غشای پایه ثبت گردید. سپس برای هر نمونه متوسط دانسیته سلول های التهابی و l.i پوشش اپی تلیالی ارزیابی و با هم مقایسه شدند. داده های به دست آمده توسط آنالیز­ t test ,roc curve تحلیل شد.

    یافته ها: (l.i) ki67 در کل پوشش اپی تلیالی در ادنتوژنیک کراتوسیست ملتهب (0.88%±19.8%) و در غیرملتهب (1.03%±17.9%) بود. (l.i) bcl-2 در کل پوشش اپی تلیالی ادنتوژنیک کراتوسیست ملتهب (1.09%±36.06%) غیرملتهب (0.75%±37.2%) بود. اختلاف بیان l.i ki67,l.i bcl-2 بین کیست های ملتهب و غیرملتهب معنی دار بود (p<0.05). در مقایسه هر فیلد، افزایش موضعی در بیان ki67 و کاهش موضعی در بیان bcl-2 در کیست ملتهب مشاهده شد (p<0.001).

    نتیجه گیری: التهاب متوسط تا شدید بر فعالیت تکثیر کلی اپی تلیوم کراتوسیست موثر است و باعث افزایش بیان ki67 و کاهش بیان bcl-2 به ویژه در مجاورت غشای پایه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها