• بررسی میزان چسبندگی دو نوع سیلر رایج مورد استفاده در اندودنتیکس (ah26 , dorifill) با عاج دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 987
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: میزان استحکام کششی باند بین سیلر و عاج دندان، نشان دهنده میزان چسبندگی سیلر به عاج می باشد. از آنجایی که گوتاپرکا فاقد توانایی چسبندگی به عاج دندان است، میزان چسبندگی بین سیلر و عاج دندان در درمان های اندودنتیک حایز اهمیت می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه استحکام کششی باند بین عاج دندان و سیلرهای dorifill ,ah26 می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی و آزمایشگاهی تعداد سی عدد دندان مولر اول و دوم فک پایین و بالا که دارای هیچ گونه پوسیدگی اکلوزال نبودند تهیه گردید. این دندان ها بعد از خارج شدن در محلول 0.9% nacl نگهداری شدند. مینای دندان ها توسط برشی به عمق یک میلی متر پایین تر از شیار اکلوزال برداشته شد. همچنین ریشه دندان ها توسط برش در ناحیه دو میلی متر پایین تر از cej قطع شدند. قلاب هایی به شکل طناب "دار" از سیم ارتودنسی نیم میلی متری جهت اتصال به عاج دندان ها و سیلرهای مورد آزمایش تهیه گردید. برای قرار دادن سیلر بر روی عاج دندان، از سیلندرهای آلومینیومی استفاده شد. این سیلندرها توسط دو قطره موم روی صفحات عاجی قرار داده شدند. دو سیلر مورد آزمایش (dorifill, ah26) در دو گروه 15 تایی درون سیلندرهای متصل به عاج ریخته شدند و پیش از سخت شدن سیلرها درون سیلندر، قلاب های تهیه شده درون سیلندر حاوی سیلر قرار داده شدند. پس از گذشت 24 ساعت جهت سخت شدن سیلر، قطرات مومی برداشته شدند و نمونه های تهیه شده توسط دستگاه zwick با سرعت دو میلی متر در دقیقه بررسی گردیدند. به دلیل یکسان نبودن واریانس ها، برای مقایسه نتایج به دست آمده، از تست independent samples t test استفاده شد.

    یافته ها: مقدار میانگین استحکام کششی باند (tensile bond strength) بین سیلر و عاج دندان برای سیلر ah26 معادل 0.383±1.855 مگاپاسکال و برای سیلر dorifill معادل 0.04±0.135 مگاپاسکال به دست آمد. بدین ترتیب میزان استحکام کششی باند سیلر ah26 با عاج دندان به طور معنی داری بیش از dorifill بود. (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، احتمالا استفاده از سیلر ah26  در درمان ریشه دندان ها با موفقیت بالاتری نسبت به سایر dorifill همراه خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها