• مقایسه اثر بی دردی فنتانیل و سوفنتانیل در بی حسی نخاعی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 379
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ایجاد بی دردی در بیمار یکی از اهداف اصلی بیهوشی می باشد که برای رسیدن به آن روش ها و داروهای مختلفی استفاده می شود. بی حسی نخاعی با لیدوکائین 5% یکی از روش های ایجاد بی دردی است که طول مدت بی دردی آن حدود 60 دقیقه است. در برخی از اعمال جراحی به بی دردی طولانی تری نیاز می باشد، یکی از روش هایی که باعث افزایش طول مدت بی دردی در بی حسی نخاعی می شود، استفاده از مخدرها می باشد. در این تحقیق اثر بی دردی دو داروی مخدر فنتانیل و سوفنتانیل در بی حسی نخاعی مورد  بی حسی قرار گرفت تا داروی مناسب تر معرفی شود.

    روش تحقیق: در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی انجام شد، 80 نفر از مردان 50-60 ساله ای که در بیمارستان 15 خرداد بیدخت در سال 1385 تحت عمل جراحی فتق اینگوئینال قرار گرفتند، به طور تصادفی به دو گروه 40 نفری تقسیم شدند. به منظور ایجاد بی حسی نخاعی در یک گروه از 20 μg فنتانیل (گروه f) به همراه 100 mg لیدوکائین 5% و در گروه دیگر از 5μg سوفنتانیل و همان مقدار لیدوکائین استفاده گردید (گروه s). اطلاعات لازم در پرسشنامه و فرم بازنگری ثبت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری t در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین طول مدت بی دردی در گروه 99.37±18.61 ,f و در گروه 153.62±26.62 ,s دقیقه بود و دو گروه از نظر آماری اختلاف معنی داری داشتند (p<0.001). هایپوتانسیون در 37.5%، برادیکاردی در 27.5% و تهوع و استفراغ در 10% در نمونه ها اتفاق افتاد ولی در گروه s  این موارد به ترتیب 40%، 32.5% و 15% بود. این اختلاف از نظر آماری معنی داری نبود.

    نتیجه گیری: در این تحقیق، طول مدت بی دردی با سوفنتانیل نسبت به فنتانیل در بی حسی نخاعی بیشتر بود و دو گروه با هم اختلاف معنی داری داشتند ولی از نظر وقوع افت فشار خون، تهوع و استفراغ تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد؛ بنابراین در مواردی که نیاز به بی دردی بیش از 100 دقیقه باشد، می توان از سوفنتانیل به جای فنتانیل در بی حسی نخاعی استفاده کرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها