• مقایسه فلوکستین و دارونما در درمان گر گرفتگی پس از یائسگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 464
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: گرگرفتگی یکی از شایع ترین مشکلات دوران یائسگی می باشد. با توجه به مشاهدات ضد و نقیض در مورد مصرف داروهای هورمونی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر فلوکستین (که یک داروی غیرهورمونی است)، بر روی گرگرفتگی و مقایسه آن با دارونما انجام شد.

    روش تحقیق: در این کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده، تعداد 80 خانم یائسه در دو گروه (40 نفره) بررسی شدند. یک گروه تحت درمان با 20 میلیگرم فلوکستین روزانه و گروه دیگر تحت درمان با دارونما به مدت هشت هفته قرار گرفتند. مدت و تعداد دفعات گرگرفتگی از یک هفته قبل از شروع درمان و طی هشت هفته پس از شروع درمان (هفته دوم، چهارم و هشتم) در دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های t, chi-square و تحلیل همبستگی در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: دو گروه از نظر متوسط دفعات گرگرفتگی و نیز مدت زمان گرگرفتگی، قبل از شروع درمان، همگن بودند. پاسخ بالینی مثبت در گروه درمان با فلوکستین (75%) بیشتر از گروه تحت درمان با دارونما (42.5%) بود (p=0.01). میزان عوارض جانبی در هر گروه یکسان بود.

    نتیجه گیری: با توجه به موثر بودن فلوکستین در درمان گرگرفتگی در دوران یائسگی، کم بودن عوارض جانبی، ارزان و در دسترس بودن آن، می توان از فلوکستین به جای هورمون درمانی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها