• تاثیر امواج میکروویو تابشی از تلفن های همراه بر آزاد شدن جیوه از ترمیم آمالگام های دندانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 488
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: جیوه سمی ترین عنصر غیر رادیواکتیو می باشد که تاکنون شناخته شده است. در حدود 50% آمالگام دندانی از جیوه تشکیل شده است. میدان های الکترومغناطیسی می توانند موجب افزایش آزاد شدن جیوه از دندان های ترمیم شده با آمالگام گردند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر امواج میکروویو تابشی از تلفن های همراه gsm بر روی میزان آزاد شدن جیوه از ترمیم های آمالگام دندان انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار، غلظت جیوه ادرار 14 دانشجوی دختر 19-23 ساله قبل از ترمیم (سطح صفر) و روزهای 1 تا 4 پس از ترمیم سنجیده شد. تمام افراد مورد مطالعه از رژیم غذایی یکسانی برخوردار بودند. ترمیم دندانی روی 2 دندان مولر در یک سمت (سمت قرار گیری تلفن همراه) صورت گرفت که شامل یک ترمیم کلاس 1 و یک ترمیم کلاس 2 در شرایط حجم و سطح یکسان پرکردگی بود. تمامی دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه قبل از ورود به مطالعه، از تلفن همراه استفاده نکرده بودند و دندان پرشده با آمالگام هم نداشتند. گروه آزمون شامل 7 دانشجوی دختر بود که طی روزهای 1-4 پس از ترمیم روزانه 15 دقیقه از یک دستگاه تلفن همراه nokia 3310 با sar=0.96 w/kg در وضعیت talk mode استفاده کردند. هفت دانشجوی دختر هم که از هر لحاظ به جز قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه، با گروه آزمون تفاوتی نداشتند، به عنوان شاهد انتخاب شدند. نمونه های ادرار یک ساعت پس از اتمام مرحله مواجهه واقعی (تابشی امواج میکروویو از تلفن همراه در حال مکالمه) یا مواجهه کاذب (بدون تابش امواج میکروویو در حالتی مشابه قبل) جمع آوری شدند. میزان جیوه نمونه ها با روش جذب اتمی بخار سرد اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های t مستقل و anova در سطح معنی داری α=0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتیجه گیری: ارتباط معنی داری بین استفاده از تلفن های همراه و آزاد شدن جیوه آمالگام دندان در ادرار وجود دارد. این یافته ها گزارشهای اولیه ای را که نشان دهنده افزایش رهاشدن جیوه از آمالگام به واسطه جوشکاری در زیر آب بود، تائید می نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها