• تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 370
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین رخدادهای زندگی هر فرد می باشد که اگر در شرایط مناسب و با آگاهی کافی صورت گیرد، اثرات مهمی بر سلامت فردی و اجتماعی می گذارد؛ به همین منظور در بیشتر جوامع، مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه است و برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت می گیرد. در این برنامه، زوجین با مسائل بهداشت باروری آشنا می شوند و این امر به ارتقای سطح سلامت آنان کمک موثری می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش قبل از ازدواج بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوج های شرکت کننده در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بر روی 250 زوج شرکت کننده در کلاس های آموزش مشاوره قبل از ازدواج انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته ای بود که بر اساس اهداف مطالعه طراحی شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه شامل سه بخش اطلاعات فردی، آگاهی (27 سوال) و نگرش (18 سوال) بود و در دو مرحله قبل و بعد از برنامه آموزشی مشاوره قبل از ازدواج که به صورت سخنرانی ارائه می شد، تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده، با استفاده از آزمون آماری تی زوجی، آنالیز واریانس یک طرفه و کای اسکوئر در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سن زوجین مورد مطالعه 4±22.4 سال بود. آگاهی 83.2% از زوجین، قبل از مداخله ضعیف، 16% متوسط و 0.8% خوب بود. بعد از مداخله آموزشی آگاهی 60.4% ضعیف، 31.6% متوسط و 8% خوب بود (p<0.001)؛ میانگین نمره آگاهی قبل از مداخله 8.7±4.8 بود که بعد از مداخله به 12.4±5 رسید (p<0.001)؛ میانگین نمره نگرش قبل از مداخله 4.9±42.6 بود که بعد از مداخله به 4.3±47.5 افزایش یافت (p<0.001)؛ میانگین نمره آگاهی و نگرش قبل و بعد از مداخله در حیطه های بهداشت باروری، تنظیم خانواده و بیماری های ژنتیک و معلولیت ها از نظر آماری تفاوت معنی داری را نشان داد (p<0.001).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها