• تاثیر آموزش تغذیه و بهداشت با مدل ادراکی به مادران بر رشد دانش آموزان راهنمایی دخترانه شیراز 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 608
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بر اساس مدل ادراکی یونیسف رفتار افرادی که به نحوی در مراقبت از کودکان نقش دارند، در پیامد رفتار مراقبت یعنی رشد کودک، تاثیر فراوان دارد. شاخص آنتروپومتریک وزن و قد برای سن (haz ,waz) برای تشخیص سوء تغذیه و پایش رشد به طور گسترده به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش تغذیه و بهداشت با مدل ادراکی با مادران بر رشد دانش آموزان راهنمایی دختران شیراز انجام شد.

    روش تحقیق: در یک مطالعه نیمه تجربی همه دانش آموزان دختر در سه مدرسه راهنمایی از ناحیه چهار شیراز که به صورت تصادفی انتخاب شدند، مورد ارزیابی قد و وزن و سن قرار گرفتند و شاخص های وزن برای سن و قد برای سن با نرم افزار epi محاسبه و دخترانی که شاخص های مذکور در آنها کمتر از 1- بود، مورد بررسی قرار گرفتند. مادران این دختران هفته ای یک بار به مدرسه دعوت شدند و به آنان در زمینه های تغذیه، سلامتی، برنامه ریزی درسی و تحرک و ورزش آموزش داده شد. پنج ماه بعد، قد و وزن دختران اندازه گیری و شاخص های وزن برای سن و قد برای سن مجددا محاسبه گردید. دانش آموزان دختر ناحیه سه شیراز (که از نظر اقتصادی شبیه ناحیه چهار بودند)، به عنوان شاهد انتخاب شدند. مادران در گروه شاهد آموزش ندیدند و تمامی شاخص های فوق در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده، با استفاده از روش تحلیل روند خطی در نسبت ها و آزمون های آماری t زوج شده در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: مقایسه مقادیر فوق رشد معنی داری را در شاخص وزن به سن نشان داد (p<0.038). تغییر معنی داری در شاخص قد به سن مشاهده نشد (p=0.34). تغییرات شاخص های فوق در گروه شاهد در این مدت معنی دار نبودند. انتقال دختران مورد مطالعه از ناحیه سوء تغذیه شدید و متوسط به ناحیه سوء تغذیه خفیف هم در این مدت زمان حائز اهمیت و معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: در این مطالعه با استفاده از آموزش به والدین 25% دختران به رشد لازم رسیدند و رشد همه افراد دچار سوء تغذیه شدیدد بهبود یافت؛ به نظر می رسذ آموزش تغذیه به مادران روش موثری در جهت کاهش سوء تغذیه دانش آموزان دختر باشد و لزوم برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران در زمینه تغذیه ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها