• ارتباط چاقی با عوارض بارداری در شهر شاهرود

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 398
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: نتایج تحقیقات مختلف، بیانگر بروز بیشتر عوارض و پیامدهای نامطلوب در زنان باردار چاق است. شیوع چاقی در سنین باروری به طور نگران کننده ای در حال افزایش است؛ بنابراین تعیین میزان چاقی و بررسی ارتباط آن با عوارض بارداری باید مورد توجه قرار گیرد.

    روش تحقیق: در این مطالعه هم گروهی، زنان باردار به محض تشخیص بارداری از مراکز بهداشتی، درمانی و مطب های خصوصی شهر شاهرود به درمانگاه زنان بیمارستان فاطمیه ارجاع داده شدند. چاقی به نمایه توده بدنی 30≤ کیلوگرم بر متر مربع اطلاق می شد و بر اساس اندازه گیری وزن و محاسبه نمایه توده بدنی در ابتدای بارداری، زنان به دو گروه چاق تقسیم شدند. تمامی زنان بدون بیماری سیستمیک قبلی بودند و تا زمان ترم تحت مراقبت های معمول بارداری قرار گرفتند. اطلاعات فردی و کنترل بارداری در هر دو گروه در پرونده های مخصوصی ثبت شد و از فرم بازنگری مخصوصی جهت تعیین وضعیت اقتصادی استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون های غیرپارامتریک، آنالیز واریانس، کای دو، تی، من ویتنی، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی در سطح معنی داری α<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: در مجموع تعداد  1194 زن باردار مورد بررسی قرار گرفتند؛ شیوع چاقی 13.6% (162 نفر) به دست آمد. زنان چاق، مسن تر بودند و تعداد بارداری بالاتری داشتند. بر اساس مدل آنالیز واریانس و با در نظر گرفتن عوامل مخدوش کننده ای مانند سن و تعداد بارداری، چاقی عاملی مستقل در بروز عوارض پره اکلامپسی (p<0.001) فشارخون بارداری (p<0.006) و هیدرآمنیوس (p<0.001) بود. میزان سزارین به طور معنی داری در زنان چاق بالاتر بود (p<0.001). نتیجه گیری: در این تحقیق، با وجود ارائه مراقبتهای بارداری مناسب، بروز عوارض بارداری در زنان چاق بالاتر بود؛ بنابراین به منظور بهبود کیفیت برنامه های مراقبتی و کاهش عوارض دوران بارداری، شروع برنامه های مراقبتی، قبل از بارداری توصیه می شود. بدون شک کاهش وزن قبل از بارداری به عنوان یک اقدام بهداشتی آسان و کم هزینه در زنان در سنین باروری که به منظور دریافت خدمات بهداشتی و تنظیم خانواده به واحدهای بهداشت خانواده مراجعه می کنند، موثر و همراه با صرفه اقتصادی خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها