• تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر عوارض ناشی از بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس ms

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 538
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (ms) یک بیماری مزمن و غیرقابل علاج سیستم عصبی مرکزی است که عوارض و مشکلات فراوانی برای بیماران مبتلا ایجاد نموده و آنها را به سوی ناتوانی و وابستگی در زندگی سوق می دهد؛ بنابراین استفاده از روش ها و مداخلات مناسب جهت مقابله با این عوارض ضروری می باشد؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش برنامه خودمراقبتی بر عوارض ناشی از بیماری در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ms) در انجمن ms ایران انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی، 34 بیمار مبتلا به ms به طریق مبتنی بر هدف با روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابتدا قبل از آموزش برنامه خودمراقبتی، اطلاعات مورد نیاز (مشخصات فردی و عوارض ایجاد شده در اثر بیماری) از طریق پرسشنامه های اطلاعات فردی و فهرست مشکلات، از بیماران مورد پژوهش جمع آوری گردید. با بررسی اطلاعات حاصله و مشخص شدن انواع عوارض ایجاد شده و مراقبت های مورد نیاز، برنامه آموزشی مناسب برای آنها تهیه و تدوین شد؛ سپس کلاس های آموزشی در طی هفت جلسه به صورت گروهی جهت آشنایی این بیماران با بیماری، علل، روش های تشخیصی، درمان ها و برنامه های خودمراقبتی در زمینه مشکلات و عوارض ناشی از بیماری ms برگزار گردید؛ پس از آن به مدت یک ماه برنامه های خودمراقبتی توسط بیماران اجرا شد و پژوهشگران نیز با استفاده از فرم های بازنگری گزارشی، نمونه ها را کنترل نمودند. مجددا پرسشنامه های فهرست مشکلات پس از گذشت یک ماه توسط نمونه ها تکمیل شد و داده های قبل و بعد از مداخله با استفاده از نرم افزار آماری spss و روش های آماری توصیفی و استنباطی t وج شده و ویلکاکسون ددر سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    نتیجه گیری: آموزش برنامه خودمراقبتی باعث افزایش خود مراقبتی در بیماران و همچنین کاهش تعدادی از عوارض بیماری مولتیپل اسکلروزیس می شود؛ بنابراین استفاده از برنامه خود مراقبتی جهت کاهش عوارض ناشی از این بیماری در مبتلایان پیشنهاد می گردد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم