• ارتباط اعتیاد به تریاک با عوامل خطر بیماریهای قلبی-عروقی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مصرف مواد مخدر یکی از بزرگترین معضلات بسیاری از کشورهای جهان می باشد؛ در این میان تریاک یکی از مواد اعتیادآور است که سابقه استفاده از آن به زمان های بسیار دور برمی گردد. متاسفانه اعتقاد عوام و حتی معدودی از پزشکان این است که تریاک اثرات مفیدی بر بیماری های قلبی-عروقی و دیابت دارد. این مطالعه مقطعی به منظور بررسی این فرضیه انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه مورد-شاهدی که در مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد، 360 فرد سیگاری معتاد به تریاک (آزمون) و 360 فرد سیگاری غیرمعتاد (شاهد) انتخاب شدند و میزان غلظت خونی مرفین در هر دو گروه، توسط روش الیزا اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری student’s و یا anova در سطح معنی داری p≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: غلظت خونی مرفین با افزایش زمان مصرف افزایش نشان داد که به طور کلی در بین افراد گروه آزمون، عوامل هموگلوبین گلیکوزیله crp ,(hba1c) کمی، عامل هفت، لیپوپروتئین l(lpa) a، آپولیپوپروتئین b و فیبرینوژن، به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود hdl .(p<0.05) و ظرفیت آنتی اکسیدانی، آپولیپوپروتئین a نیز به طور معنی داری در گروه آزمون، fbs به طور غیر معنی داری، نسبت به گروه شاهد کمتر و همزمان با آن hba1c افزایش یافته بود.

    نتیجه گیری: یافته های این تحقیق نشان می دهد که تریاک، تاثیر مخربی بر عوامل خطر جدید بیماری های قلبی-عروقی دارد؛ اگرچه به نظر می رسد برخی از عوامل خطر این بیماری ها را بهبود می بخشد اما این اثرات، کوتاه مدت و اصولا کاذب هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها