• بررسی بافت شناسی اثرات داروی استامینوفن در طی روند التیام زخم ناشی از جراحی در معده موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 529
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: امروزه کاهش درد و بهبود سریع زخم های جراحی مورد بحث محققین می باشد. تحقیق حاضر با هدف تعیین اثرات بافت شناسی استامینوفن، به عنوان یک ضد درد غیر مخدر و بدون اثرات ضد التهابی، بر ترمیم زخم جراحی در معده موش صحرایی انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، تعداد 15 سر موش صحرایی نر ویستار به طور تصادفی به سه گروه 5 تایی (شم، شاهد منفی و تجربی) تقسیم شدند. یک برش گاستروتومی یک سانتیمتری در خم بزرگ معده موش ها ایجاد، سپس در دو لایه بخیه زده شد. گروه تجربی، استامینوفن (30 mg/kg) را به صورت محلول در (10 ml/kg) %5 (dmso) dimethyl sulfoxide خوراکی، روزانه به مدت 15 روز دریافت کردند. گروه های شاهد منفی و شم نیز به ترتیب (10 ml/kg) %5 dmso و سرم فیزیولوژی (10 ml/kg) را به همان روش دریافت کردند. آسیب شناسی و مقایسه التیام زخم بین گرو ه ها با در نظر گرفتن عوامل مؤثر در ترمیم، نظیر رشد و تکثیر فیبروبلاست ها، تشکیل عروق نوساز، ایجاد بافت پوششی جدید و کلاژن در نسج ترمیمی انجام گردید. اختلاف معنی دار بین گروه ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون anova تعیین گردید. سطح معنی داری p<0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: تفاوت معنی داری از نظر تعداد فیبروبلاست ها، جوانه های مویرگی، اندازه شکاف باقیمانده موجود در دهانه زخم و محتوای کلاژن موجود در نسج ترمیمی بین گروه های مورد مطالعه وجود نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج بررسی حاضر نشان داد که استامینوفن در ترمیم زخم جراحی معده در موش صحرایی اثر سوء نداشته و می تواند به عنوان یک ضد درد بعد از جراحی معده مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها