• اثر آلفا-لیپوئیک اسید بر مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: شواهد فراوانی در ارتباط با نقش آنتی اکسیدان ها در کاهش گلوکز خون، افزایش میزان حساسیت به انسولین و در نتیجه پیشگیری از پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 وجود دارد. مطالعه کنونی به منظور بررسی اثر مکمل خوراکی آلفا-لیپوئیک اسید (ala) بر سطح قند خون ناشتا (fbs)، انسولین ناشتا و مقاومت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.

    روش تحقیق: در این کارآزمایی بالینی، 57 بیمار (14 مرد و 43 زن) با میانگین سنی 8.6±53.5 سال، مبتلا به دیابت نوع مراجعه کننده به درمانگاه مطهری شیراز، به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه مورد روزانه 300 میلی گرم مکمل  alaو گروه شاهد روزانه 3 عدد کپسول دارونما، به مدت 8 هفته دریافت کردند. شاخص توده بدنیfbs  ,(bmi) و انسولین ناشتا در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss و آزمون آماری تی زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: مقایسه وزن و bmi بین دو گروه در ابتدا و انتهای مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد. در گروه مورد، میانگین fbs و میزان مقاومت به انسولین در پایان مطالعه، در مقایسه با ابتدای مطالعه کاهش معنی داری داشت (به ترتیب (p=0.04 ,p=0.0001؛ در حالی که تفاوت معنی داری در غلظت انسولین ناشتا دیده نشد (p=0.43). اختلاف معنی داری بین میانگین تغییرات fbs و مقاومت به انسولین بین گروه مورد و شاهد در پایان مطالعه مشاهده شد (به ترتیب (p=0.013 ,p=0.001.

    نتیجه گیری: مصرف ala در کاهش میزان مقاومت به انسولین موثر است و از این خاصیت می توان در پیشگیری از ابتلا به عوارض بعدی دیابت استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها