• بررسی عملکرد واحد آموزش دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با رعایت قوانین و مقررات آموزشی سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 449
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: رعایت قوانین و مقررات آموزشی به وسیله متصدیان آموزش در دانشگاه امری الزامی است و رعایت این قوانین علاوه بر تسهیل امور مختلف آموزش از قبیل ثبت نام، انتخاب واحد و ...، در شکل گیری شخصیت فراگیران در آینده نیز نقش بسزایی دارد و در رتبه بندی دانشگاه و اعتباربخشی آنها از طریق وزارت متبوع نیز موثر می باشد؛ مطالعه حاضر به منظور تعیین عملکرد آموزش دانشکده های مختلف دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در زمینه رعایت این قوانین طراحی و اجرا گردید.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی که در سال 1385 انجام شد، تعداد 159 نفر دانشجو از سه دانشکده مختلف پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی با استفاده از دو فرم بازنگری (چک لیست) مورد بررسی قرار گرفتند. فرم شماره 1 مربوط به رعایت قوانین و مقررات آموزشی در همه رشته ها و همه دانشکده ها و فرم شماره 2 مربوط به مقطع بالینی پزشکی بود. با استفاده از نرم افزار spss و با استفاده از آزمون کای دو در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: در این پژوهش فرم شماره 1 برای 159 نفر تکمیل گردید که 63 نفر (39.6%) در رشته پزشکی، 51 نفر (32.1%) در رشته پرستاری و 45 نفر (28.3%) در آموزشکده پیراپزشکی مشغول به تحصیل بودند و فرم شماره 2 برای 81 نفر دانشجو در مقطع بالینی پزشکی تکمیل گردید. 43.4% دانشجویان حذف و اضافه داشتند که طبق قوانین مربوطه و با حضور و مشورت استاد راهنما انجام شده بود. از بین این دانشجویان 35.8% تاییدیه نهایی حذف و اضافه را امضا نکرده بودند که از میزان 74.6% در دانشکده پزشکی، 13.7% در دانشکده پرستاری و 6.7% مربوط به آموزشکده پیراپزشکی بود و اختلاف بین دانشکده ها از این معنی دار بود (p<0.001). قوانین مربوط به میهمان شدن دانشجو در هر سه دانشکده به طور کامل رعایت شده بود. در مقطع بالینی 41.4% دانشجویان کارورز کشیک آموزشی را اجباری و 58.6% آن را اختیاری می دانستند. 89.7% دانشجویان خروج از بیمارستان را با استفاده از مرخصی ساعتی مجاز می دانستند و بقیه پاسخی به این سوال ندادند. 84.5% وجود برنامه مدون آموزشی در این مقطع را تایید نمودند و 62.1% آنها جابه جایی برنامه کشیک را خارج از چارچوب مقررات می دانستند.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش چنین استنباط می گردد که مواردی از قبیل کنترل تاییدیه نهایی حذف و اضافه و امضای آن توسط دانشجو و همچنین برنامه کشیک های آموزشی بیمارستانی و جابه جایی برنامه های کشیک اینترنتی باید توسط آموزش دانشکده ها مورد تاکید بیشتری قرار گیرد تا با افزایش رعایت قوانین و مقررات آموزشی شاهد پیشرفت های کیفی و کمی آموزش در این دانشگاه باشیم و رعایت این قوانین بتواند باعث ارتقای رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها