• شیوع آلودگی سالمونلایی در تخم مرغ های محلی (غیرصنعتی) تولید شده در بیرجند سال 1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 768
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سالمونلا یکی از باکتری های بیماری زای مشترک بین انسان و طیور در سراسر دنیا است. موارد پراکنده عفونت ناشی از سالمونلا انتریتیدیس در پی مصرف تخم مرغ بروز می کند که از آن به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی یاد کرده اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلودگی تخم مرغ های محلی عرضه شده در شهر بیرجند به باکتری سالمونلا انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تخم مرغ های محلی خام سطح شهر خریداری شد. جهت بررسی آلودگی تخم مرغ ها، هم پوسته و هم محتویات آن به روش استاندارد کشت داده شدند. جهت تشخیص قطعی سالمونلا از آزمایشات دقیق بیوشیمیایی، سروتایپینگ و pcr استفاده شد.

    یافته ها: از مجموع 500 تخم مرغ مورد بررسی، سه تخم مرغ (0.6%) آلوده به باکتری سالمونلا تنها در پوسته وجود داشت، در حالی که تخم مرغ سوم، هم پوسته و هم محتویات آن به باکتری سالمونلا آلوده بود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این طرح، میزان آلودگی تخم مرغ های محلی عرضه شده در بیرجند 0.6% معادل یک در 165 تخم مرغ است. این میزان مشابه نتایج مطالعات دیگر در شهرهای شیراز، تهران و مشهد می باشد. با توجه به وجود آلودگی سالمونلایی در تخم مرغ های محلی، پختن مناسب آنها قبل از ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها