• علل یبوست مزمن و عوامل مرتبط با آن در کودکان ارجاع شده به بیمارستان بوعلی سینا، ساری از سال 85 تا 86

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 394
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یبوست یک مشکل شایع در کودکان می باشد که 3% مراجعات سرپایی به متخصصین کودکان را به خود اختصاص می دهد. در بیشتر کودکان، علت عضوی مشخصی برای بیماری یافت نمی شود. این مطالعه با هدف بررسی علل یبوست در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه گوارش کودکان بیمارستان بوعلی سینا ساری انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی)، کودکانی که با شکایت یبوست مزمن به بیمارستان بوعلی سینا ساری مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. معیار ورود به مطالعه شامل سن کمتر از 15 سال و ابتلا به یبوست برای بیش از 2 هفته بود. کودکانی که سابقه مصرف داروهای آنتی اسپاسمودیک طولانی مدت یا سابقه جراحی داشتند، از مطالعه حذف شدند. بیماران به دو دسته تقسیم شدند و از نظر علل یبوست عملکردی و عضوی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزارspss  (نسخه 14) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: 250 کودک 1 ماهه تا 15 ساله با میانگین سنی 15±50.62 ماه مورد مطالعه قرار گرفتند. 140 کودک (56%) پسر بودند. شایعترین علت یبوست از نوع عملکردی، در 195 نفر (78%) و در درجه بعدی نوع عضوی، در 39 نفر (15.6%) دیده شد. شایعترین علت یبوست در گروه سنّی زیر 1 سال، هیرشپرونگ و در سنین بالاتر از نوع عملکردی بود. بین جنس دختر و پسر از نظر علل یبوست تفاوت معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: شایعترین علت یبوست در سنین زیر 1 سال بر خلاف بالای یک سال که از نوع عملکردی می باشد، از نوع عضوی است و در موارد شروع زودرس یبوست، علل عضوی باید در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها