• بررسی وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند در سال تحصیلی 87-1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 538
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مدرسه به عنوان مکانی مطمئن در پرورش دانش آموزان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. در صورتی که اصول بهداشت در مدارس رعایت نشود، دانش آموزان ممکن است به انواع بیماری های مختلف مبتلا شوند. با توجه به اهمیت موضوع، مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت بهداشت محیط مدارس شهرستان بیرجند انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی (مقطعی)، 287 مدرسه در شهرستان بیرجند به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از فرم ارزیابی وضعیت بهداشت محیط مدارس با توجه به آیین نامه بهداشت محیط مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی استفاده شد. فرم ها توسط کارشناسان آموزش دیده تکمیل و پس از وارد کردن داده ها در نرم افزار spss، با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی کای دو، در سطح معنی داری α=0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: وضعیت مدارس مورد بررسی از نظر بوفه (86.8%)، آب (74.5%)، مکان و ساختمان (48.8%) و ایمنی و مهندسی انسانی (31.3%) نامطلوب و از نظر کلاس ها و راهروها (88.8%)، دفع زباله (72.8%)، آبخوری (65.9%)، توالیت (62.4%)، دفع فاضلاب (60.6%) و دستشویی (59.9%) مطلوب بود. بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع زباله، دفع فاضلاب، آبخوری ها، دستشویی و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه (p<0.001) در مدارس شهری و روستایی نشان و نیز بین وضعیت مکان و ساختمان، دفع فاضلاب، آبخوری ها و ایمنی و مهندسی انسانی مدرسه بر حسب نوع مدرسه (p<0.001) اختلاف معنی داری وجود داشت؛ همچنین در این تحقیق بین وضعیت بهداشتی مکان و ساختمان، دفع فاضلاب (p<0.001)، آبخوری ها (p=0.001)، توالت (p=0.007) و ایمنی و مهندسی انسانی (p=0.03) بر حسب مقطع تحصیلی اختلاف معنی داری مشاهده شد.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش، بیشتر مدارس مورد مطالعه، از نظر وضعیت بهداشت محیط بر اساس آیین نامه بهداشت محیط مدارس دارای وضعیت بهداشت تا حدی مطلوب و نامطلوب بودند که این مساله توجه و دقت بیشتری را در جهت بهبود و ارتقای وضعیت بهداشتی مدارس از سوی مسوولین ذی ربط می طلبد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها