• بررسی الگوی تغذیه تکمیلی شیرخواران و برخی عوامل مرتبط با آن در شهر بیرجند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 541
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: رشد و تکامل مطلوب شیرخواران مستلزم تغذیه صحیح و عادات غذایی مناسب است. عدم آگاهی مادران نسبت به تغذیه شیرخواران و رفتارهای نامناسب آنها در این خصوص، از مهم ترین علل سوء تغذیه شیرخواران است. این مطالعه با هدف تعیین الگوی تغذیه تکمیلی شیرخوارن یک ساله و بررسی سطح آگاهی مادران در مورد این الگو و عوامل مرتبط با آن انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی و مقطعی که در سال 1385 انجام شد، اطلاعات از طریق مصاحبه با 260 نفر از مادرانی که جهت تزریق واکسن سه گانه یک سالگی شیرخوار خود به مراکز بهداشتی، درمانی شهر بیرجند مراجعه کرده بودند، جمع آوری شد. داده ها  با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری تی، کای دو و anova در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: میانگین سن شروع غذای کمکی در شیرخواران در این مطالعه 1.03±5.55 ماه بود که با سطح تحصیلات و سن مادر ارتباط معنی داری داشت (p<0.05). ارتباط معنی داری بین سن شروع تغذیه تکمیلی و شغل والدین، سن و تحصیلات پدر، درآمد خانوار، جنس کودک و رتبه تولد مشاهده نگردید. الگوی غالب شروع تغذیه تکمیلی با لعاب برنج، فرنی و حریره بادام بود. ارتباط معنی داری در نوع ماده غذایی مورد استفاده به عنوان غذای کمکی و متغیرهای مورد مطالعه مشاهده نگردید. سطح آگاهی مادران در مورد الگوی تغذیه تکمیلی شیرخواران در 8.1% موارد ضعیف، در 65.4% متوسط و در 26.5%، خوب بود. بین سطح آگاهی مادران با سطح تحصیلات، شغل و سن مادر ارتباط معنی داری مشاهده گردید (p<0.05).

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که متاسفانه مادران از اهمیت تغذیه تکمیلی شیرخواران و چگونگی انجام صحیح آن اطلاع کافی ندارند. به نظر می رسد یکی از دلایل مهم پایین بودن سطح آگاهی، عدم ارائه آموزش مناسب به مادران باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم